Foto: Tikhomirov Sergey/Shutterstock

Försäljningen av nya bilar i Europa rasade med 52 procent i mars

Coronavirusets framfart har ställt till det för många branscher, inte minst bilbranschen. Nybilsförsäljningen i Europa fick ta en rejäl smäll förra månaden.

För en månad sedan skrev vi om att den europeiska nybilsförsäljningen backade med 7,2 procent i februari. Vi nämnde då också att spridningen av coronaviruset och utbredningen av följdsjukdomen covid-19 knappast hade hunnit sätta sina spår på försäljningssiffrorna.

När branschorganisationen ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) nu presenterar mars siffror är det något helt annat. Försäljningen i Europa (EU- och EFTA-länderna samt Storbritannien) uppgick under mars månad till 853 077 registreringar av nya bilar. Det är 51,8 procent färre än de 1 771 030 nya bilar som registrerades runt om på kontinenten i mars förra året. Exkluderar vi EFTA-länderna och Storbritannien, det vill säga ser enbart till försäljningen i de 27 EU-länderna, var tappet ännu större – 55,1 procent.

Hittills i år har det registrerats 2 480 855 nya bilar i Europa. Det är 25,6 procent färre än under samma period i fjol. Helårsmålet är satt till ett tapp om två procent jämfört med fjolårssiffrorna. Den siffran kommer ACEA att få revidera kraftigt.

LÄS MER: Volvo återupptar produktionen i Torslanda

Värst drabbades nybilsförsäljningen i Italien, det land i Europa som är hårdast drabbat av coronaviruset. De italienska nybilsregistreringarna backade med hela 85,4 procent i mars.

Näst hårdast drabbades Frankrike som backade med 72,2 procent. Därefter Spanien med minus 69,3 procent.

Tappen är stora för nästan samtliga länder, men bland EU-länderna klarade sig Sverige näst bäst med ”endast” minus 8,6 procent. Finland klarade sig bäst då landet backade med futtiga 0,9 procent.

Inkluderar vi EFTA-länderna och Storbritannien i statistiken är det ett land som sticker ut, enda landet med plussiffra (+0,4 procent) är Island.

LÄS MER: 1,5 miljoner färre tillverkade fordon i EU

Den fordonskoncern som hade det tuffats i mars var FCA med märken som Fiat, Jeep, Alfa Romeo, Lancia och Chrysler. Minus 74,4 procent under månaden. Värst var det för Lancia/Chrysler som backade med 91,5 procent till endast 516 registrerade bilar i hela EU, EFTA och Storbritannien.

Så här såg siffrorna ut för samtliga bilkoncerner förra månaden (notera att Nissan och Mitsubishi redovisas separat trots att de är i allians med Renault):

FCA -74,4 %

PSA -66,9 %

Renault -63,7 %

Mazda -62,6 %

Ford -60,9 %

Honda -60,6 %

Nissan 51,5 %

Mitsubishi -48,8 %

Jaguar Land Rover -44,1 %

Volkswagen -43,6 %

Hyundai-Kia -41,8 %

Daimler -40,6 %

BMW -39,7 %

Toyota -36,2 %

Volvo -35,4 %

Som vi ser backade samtliga koncerner kraftigt. Minst tapp såg Volvo Car Group.

Förutom redan nämnda Lancia och Chrysler var Smart och Alfa Romeo de bilmärken som tappade mest – minus 84,7 respektive 75,5 procent.

Minst backade Porsche då de ”bara” gick minus med 13 procent.