Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Försäljningsrekord för BMW 2012

Det går inte dåligt för alla biltillverkare, trots den ekonomiska oron i södra Europa. För BMW går det tvärt om riktigt bra. Münchenföretaget ökade sin försäljning med nära 11 procent i fjol!

I går kunde vi berätta om att nybilsförsäljningen för franska PSA-koncernen (med Peugeot och Citroën) under förra året gått ner med 17 procent. Mycket till följd av den ekonomiska krisen i Sydeuropa. Men det är inte alla biltillverkare som har bistra tider. Tvärt om.

För BMW-koncernen, med BMW och Mini som huvudsakliga märken (även Rolls-Royce ingår ju, men står för en högst beskedlig del av försäljningen), går det i stället uppåt. Försäljningsökningen förra året uppgift till hela 10,6 procent. Från 1 668 982 sålda bilar 2011 till 1 845 186 sålda förra året. Mycket beror siffrorna på en stor uppgång främst i december månad – plus 14,8 procent. Dessutom är det den högsta siffran någonsin för företaget.

För BMW som enskilt märke var uppgången större än för gruppen totalt, 11,6 procent upp på helårsbasis. Från 1 380 384 till 1 540 085 bilar. Även Mini stod för en uppgång. För första gången såldes det över 300 000 Mini runt om i världen. 301 526 stycken, närmare bestämt, för helåret 2012. Upp 5,8 procent från de 285 060 Mini som såldes 2011. 

Även BMW:s motorcykeldivision ökade sin försäljning, med beskedligare två procent. Även det innebar en rekordförsäljning (106 358 motorcyklar).