Första Kina-tillverkade Tesla-bilarna på väg till Europa
I ungefär ett år har Teslas fabrik i Kina tillverkat bilar, för den kinesiska marknaden. Nu ska andra delar av världen ta del av Shanghai-fabrikens bilar, på väg till Europa är ett stort biltransportfartyg lastat med tusentals Model 3.
För snart sju år sedan meddelade Tesla planer på att tillverka bilar i Kina. På rekordkort tid, ungefär tolv månader, uppförde företaget Gigafactory 3 i Shanghais södra utkanter. Under hösten 2019 gavs Tesla klartecken till produktion och i december levererades de första Kina-tillverkade Model 3-bilarna till kinesiska kunder.
För bara ett par månader sedan kom uppgifter om att Tesla avser att skeppa Kina-tillverkade bilar till andra platser i världen, bland annat Australien, Nya Zeeland och Europa. En av anledningarna är att Shanghai-fabriken i nuläget har större produktionskapacitet än vad den kinesiska marknaden efterfrågar. I augusti sålde Tesla omkring 11 800 bilar i Kina, samtidigt som fabriken klarar ytterligare cirka 4 900 fler bilar per månad (totalt runt 200 000 bilar årligen).
TEST: Tesla Model 3 mot Polestar 2
Nu är de första Kina-tillverkade Tesla-bilarna på väg till Europa. Ombord på svensknorska rederiet Wallenius Wilhelmsens biltransportfartyg MV Toscana står 3 600 stycken Model 3. Fartyget och bilarna lämnade Shanghais exporthamn den 26 oktober och väntas nå hamn längs Suezkanalen i Egypten den 16 november. Därefter sätter den återigen segel mot slutdestinationen belgiska Zeebrygge (Zeebrugge) där bilarna ska lastas av för att sedan levereras runt om i Europa.
https://youtu.be/lHLet30MZOcWallenius Wilhelmsen berättar att en andra omgång Kina-byggda Model 3 redan är på väg till Europa. Deras biltransportfartyg MV Tannhauser lämnade Shanghai för bara några dagar sedan, närmare bestämt den 6 november.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se