Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Professor Astrid Linder tillsammans med VTI:s manliga och kvinnliga krockdockor, SET 50M och 50F.
Professor Astrid Linder tillsammans med VTI:s manliga och kvinnliga krockdockor, SET 50M och 50F.
Professor Astrid Linder tillsammans med VTI:s manliga och kvinnliga krockdockor, SET 50M och 50F.
1 AV 2
Vi testar hur bra Isofix-fästena i olika bilar är
2 AV 2
Professor Astrid Linder tillsammans med VTI:s manliga och kvinnliga krockdockor, SET 50M och 50F.
Foto: Lasse Hejdenberg / VTI

Första kvinnliga krockdockan redo att presenteras

Nu ska den första kvinnliga krockdockan visas upp för världen, i Linköping. Den är svensktillverkad av VTI och har länge varit omdiskuterad huruvida den är nödvändig, något som myndigheten menar att den är.

Under många års tid har krockdockan diskuterats och framför allt det faktum att man alltid har utgått från en manlig variant – helt enkelt för att en kvinnlig inte funnits. Vissa har ansett att storleksskillnaderna varit för små för att det ska vara nödvändigt att ta fram en kvinnlig docka, medan andra menar att kvinnor har andra förutsättningar som behöver tas i beräkning.

Redan 2008 önskade sig Statens väg- och transportforskningsinsitut, VTI, 30 miljoner kronor för att kunna utveckla en kvinnlig krockdocka. Tio år senare presenterades en prototyp, och samtidigt bemöttes kritiken mot kvinnliga krockdockor: ”Den kvinnliga prototypdockan tar hänsyn till saker som bröst och mindre muskelmassa. Avsaknaden av kvinnliga krockdockor kan vara en av anledningarna till att kvinnor i större utsträckning drabbas av whiplashskador än män då delar på ryggstöden som ska dämpa vid en krock riskerar att hamna på fel ställe.”

Trots kritik har det samtidigt välkomnats på flera håll, bland annat har det efterfrågats av den tidigare infrastrukturministern Tomas Eneroth (S). Det bekräftar nu också forskarna på VTI, som menar att det råder stort internationellt intresse för de svenska krockdockorna.

Nu har man kommit ännu längre och prototypdockan SET 50F, som utvecklats under ledning av professor Astrid Linder på VTI och professor Mats Svensson på Chalmers, ska nu visas upp för världen. Journalister är inbjudna att bevittna krockdockan i en demonstrerad lågfartskollision (24 km/h) där den också jämförs med sin ”manliga” motsvarighet SET 50M. Visningen kommer ske vid VTI:s testanläggning i Linköping den 29 maj.