Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Teknikens Värld

Fransk dominans i Europa – stort ras för Golf

Peugeot, Renault och Dacia lade beslag på de fyra översta placeringarna i listan över Europas mest bilmodeller under oktober månad. Volkswagen Golf nådde inte ens topp tio.

När Jato Dynamics sammanställer förra månadens nybilsförsäljning i Europa står det klart att det är mindre bilar som dominerar, och framför allt mindre bilmodeller från Frankrike eller med koppling till Frankrike.

Bästsäljaren under oktober månad, med marginal, var Peugeot 2008 som tekniskt sett är en suv-version av alltid populära 208.
De fyra översta platserna i försäljningsstatistiken norpades av franska bilar, om vi räknar rumänska Dacia Sandero som fransk i och med att den är byggd på och av kunskap och teknik från Renault. Om inte annat så har Sandero stark koppling till Frankrike, likaså har Opel Corsa också en tydlig fransk koppling då Opel är en del av fransk-italienska Stellantis samt att Corsa bygger på samma teknik som tidigare nämnda Peugeot 208 och 2008.
Renault Captur är förstås också en fransk bil och därmed har Frankrike ett finger med i spelet hos sex av tio bilmodeller i listan nedan.

Mest dominanta fordonskoncern är nämnda Stellantis med fem bilar på topplistan, utöver nämnda Peugeot och Opel är även Fiat en del av koncernen.
Renault-Nissan-Mitsubishi-koncernen har med tre modeller i och med Renault och Dacia medan Ford har en modell med Focus på plats fem och Volkswagen har en med T-Roc på plats nio.

Fiat 500 är en av få bilmodeller som ökade under oktober månad, på en marknad som totalt backade med 29 procent. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Intressant är att en av Europas mest populära bilmodeller under många år, Volkswagen Golf, inte finns med bland de tio mest sålda bilmodellerna. 11 174 sålda exemplar under oktober månad betyder ett rejält ras med 59 procent jämfört med 27 425 exemplar under samma månad i fjol.

Främsta anledningen till Golfs ras är den komponentbrist som råder i världen och som kraftigt har påverkat stora delar av bilindustrin under lång tid. Golf tillverkas i världens största bilfabrik, Volkswagenwerk Wolfsburg, där produktionstakten under året har varit långt under den normala. En nyligen publicerad rapport menar att Volkswagens fabrik i Wolfsburg inte har tillverkat så få bilar sedan 1958.

Men inte enbart Volkswagen Golf är drabbad, att så många bilmodeller i listan uppvisar negativ utveckling beror till stora delar på just komponentbristen.

https://datawrapper.dwcdn.net/lPaJ6/2/