Friluftstrend på den svenska bilmarknaden
En undersökning från Wayke visar ett trendbrott på den svenska bilmarknaden. Nu vill vi ha bilar som klarar lite tuffare tag.
Vanligtvis är det bilar som bland annat Volvo V90, Kia Niro eller Volkswagen Golf som figurerar på listorna över de mest populära bilarna i Sverige. Men enligt en undersökning från bilhandlarnas egen annonssajt Wayke verkar det som att vi nu vill ha en annan typ av bil. En bil bättre lämpad för friluftsintressen. Wayke har analyserat både nybils- och begagnatmarknaden genom att titta på hur lång tid bilarna ligger ute till försäljning innan de säljs. Begagnatmarknaden är i nuläget glödhet och det rör sig om tiotusentals begagnade bilar som har lagts ut till försäljning hittills i år, de som ökar snabbast i popularitet och säljs allt kvickare är bilarna på listan nedan.
Samtliga säljs i snitt samma månad som de lagt ut vilket är betydligt snabbare än de flesta andra modeller.
Våra begagnattester hittar du här.
Gemensamt för de flesta modellerna på listan är att de är bilar som ska klara lite mer än vanligt, vare sig det gäller terrängkörning eller lastkapacitet.
– Den frilufstrend som slagit igenom på bred front i pandemin märks tydligt även här, bilar som klarar hårdare tag och lite tuffare terräng trendar verkligen just nu. Många svenskar har nog tröttnat på att fastna i snön den senaste tiden, säger Martin Fransson, vd, Wayke.
Dessa bilar trendar mest i Sverige just nu
1. Volkswagen T-Roc
2. Volvo V90 Cross Country
3. Nissan Navara
4. Volkswagen Amarok
5. Renault Clio
6. Mitsubishi Outlander PHEV
7. Ford Transit Custom
8. Volkswagen Transporter
9. Dacia Duster
10. Skoda Kodiaq
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se