Geely bygger motorer tillsammans med Daimler
Daimler och Geely ska bygga bensinmotorer tillsammans.
Det betyder med all sannolikhet att Daimler avslutar sitt mångåriga samarbete med Renault.
Affären betyder att Daimler sparar minst en miljard kronor i kostnader.
När Geely köpte på sig aktier i fordonsjätten Daimler var det många som höjde på ögonbrynen. Geely hade redan investerat i Volvo Cars och i flera andra mindre tillverkare och var på god väg att bygga sig ett eget litet bilimperium.
Men så sakteliga ser vi vad Geely och ordföranden Li Shufu haft för planer med investeringarna i Daimler och därmed i Mercedes, till och från en direkt konkurrent till Volvo Cars.
Det började med att Geely snodde åt sig minibilstillverkaren Smart som Daimler och Mercedes hade stora problem med att få att lyfta. Smart var nära skrotning när Geely erbjöd sig att ta över 50 procent av ägandet och tillsammans med Mercedes utveckla en ny eldriven liten stadsbil.
Nu kommer nästa stora samarbete.
Enligt den tyska tidningen Handelsblatt kommer Daimler och Geely bygga bensinmotorer tillsammans. Daimler ska utveckla de nya motorerna som sedan ska byggas av Mercedes i Europa och av Geely i Kina.
Därmed påstås Daimler spara minst en miljard kronor i kostnader.
Samarbetet utökas
Enligt tidningen kommer det nya samarbetet innebära att Daimler avslutar sitt mångåriga samarbete med Renault, ett samarbete som också har omfattat transportbilar och under en period även pickuper.
Renault-Daimlers 1,3-litersmotor används i dag i modeller som Renault Scenic, Renault Megane och framhjulsdrivna Mercedes-bilar som till exempel A-klass. En 1,6-litersmotor som sitter i Mercedes Vito kommer från Renault och samma tillverkare bygger den 1,5-litersdiesel som finns i A-klass, B-klass, CLA och GLA.
Geely äger 9,69 procent av Daimler och samarbetet mellan Geely och Daimler väntas fortsätta. Nästa steg kan vara att Mercedes får ta del av den nya elbilsplattform som Geely utvecklat och det har också pratats om det operativsystem som Mercedes utvecklar och som konkurrerar med det Google-baserade system som nu lanseras i framför allt Volvos nya bilar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se