Geely-chefen Li Shufu är nu Daimlers största ägare
Li Shufu fick till sist som han ville. Nu är Geely-chefen Daimler-delägare. Och inte vilken delägare som helst, utan den största av dem alla.
De senaste månaderna har det rapporterats om att kinesiska Geely, som redan äger bland annat Volvo och Lotus, vill gå in i Daimler. De lade ett bud på fem procent av aktierna i den tyska fordonskoncernen, men Daimler nobbade och hänvisade till den öppna aktiemarknaden om de var intresserade av att bli delägare.
För några veckor sedan kom det uppgifter om att Geely har köpt in sig i Daimler, och nu i kväll, bekräftas detta av Daimler själva. De meddelar att Li Shufu, Zhejiang Geely Holding Group Companys största ägare och tillika vd och ordförande, har köpt 9,69 procent av den tyska gigantens aktier. Det betyder att Li Shufu är Daimlers enskilt största ägare. Kuwait Investment Authority och BlackRock var tidigare de två största delägarna med aktieinnehav på 6,8 samt 6 procent.
Li Shufu ska ha köpt denna nästan tio procent stora aktieägarandel på den öppna marknaden under de senaste veckorna. Köpet kallas av Daimlers talesperson för en privat investering. En ganska stor sådan för att vara privat. 9,69 procent av Daimler-aktierna enligt aktuell kurs motsvarar en investering om drygt 73 miljarder kronor.
– Vi är mycket nöjda med att Li Shufu har vunnit över en annan långsiktig investerare som är övertygad om Daimlers innovativa förmåga, strategi och framtida potential. Daimler känner till och respekterar Li Shufu som en kinesisk entreprenör med särskild kompetens och framåtriktat tänkande, säger Daimlers talesperson.
Det har tidigare talats om att Geely med Li Shufu i spetsen har varit intresserade av Daimler en längre tid för att få ta del av företagets kompetens inom eldrivna fordon. Daimler satsar som bekant inte bara på en framtid med elektriska bilar utan även elektriska lastbilar. Daimler är inte bara världens största tillverkare är premiumbilar (Mercedes, Maybach, AMG och Smart), de är också världens största lastbilstillverkare (Mercedes, Freightliner Trucks, FUSO, Western Stars, Setra med flera).
Geely har sedan köpet av Volvo 2010 öppnat plånboken rejält flera gånger. Nyligen köpte de in sig till att bli storägare i lastbilstillverkaren AB Volvo, i fjol köpte de majoriteten av Lotus och en stor del av Proton, de har köpt The London Taxi Company och flygbilstillverkaren Terrafugia samt startat nya bilmärket Lynk & Co, bara för att nämna en del.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se