Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
1 AV 2
Mikael Stjerna ger sig ut över stock och sten för att se vad Ineos Grenadier går för
2 AV 2
Foto: Geely

Geely svartlistas av Ukraina

Nytt namn på Ukrainas svarta lista är kinesiska Zhejiang Geely Holding Group, huvudägare av bland annat Volvo Cars.

Via sajten War & Sanctions svartlistas nu Zhejiang Geely Holding Group av Ukrainas utrikesdepartement. Det kinesiska bolaget är även huvudägare av Volvo Cars (och Polestar) men några av deras bilar har inte sålts i Ryssland sedan landets invasion av Ukraina i februari 2022.

Kritiken rör systermärket Geely Auto vars bilar fortfarande säljs i Ryssland – och med stor framgång: från 5 543 fordon under de tre första månaderna 2022 till 12 673 under samma period i år, enligt War & Sanctions. Bolagets omsättning i landet ökade 2022 med 82 procent till 800 miljoner dollar, vinsten ökade med 5 105 procent till 201 miljoner dollar. Geely sägs ha betalat 51,4 miljoner dollar (över 550 miljoner kronor) i skatt i landet.

”Medan tillverkare från Europa, Japan och Korea har slutat sälja bilar på den ryska marknaden efter invasionen av Ukraina fortsätter Geely att betala skatt till Rysslands budget. De stödjer aktivt ekonomin och sponsrar följaktligen aggressionen mot Ukraina”, lyder summeringen på War & Sanctions.

Vi på Teknikens Värld belyste tidigare i år hur kinesiska biltillverkare fyller upp luckorna på den ryska bilmarknaden. Bland dessa just Geely och på frågan om Geely Holding anser att det är moraliskt rätt att göra affärer med den anfallande parten i kriget i Ukraina, svarade kommunikationschefen på Geely Sweden Holding AB:
– Vi uttalar oss inte politiskt i media.