Geely tar över Europa
Geely har i tysthet tagit sig in i den europeiska bilmarknaden, steg för steg. Nu uppmärksammas Geelys planer av Automotive News, den internationella bilindustrins husorgan.
Automotive News publicerade häromdagen en analys av Geelys europeiska imperium. Geely har i dag ett nätverk av mer än ett dussin bilindustriföretag i Europa, företag som man äger eller har nära samarbetsprojekt med.
Startskottet för expansionen i Europa var köpet av Volvo 2010. Sedan dess har Geelys värld vuxit och består nu utöver Volvo av Polestar, Lynk & Co, London Electric Vehicle Company (taxibilar) och Smart, det sistnämnda genom en joint venture med Mercedes-Benz. Precis som Audi har man investerat i motorcykelindustrin. Geely äger italienska Benelli. Man äger också en stor del, 10 procent, av Mercedes. 2017 köpte Geely 51 procent i sportbilstillverkaren Lotus. I år, 2022, köpte man 35 procent av Renaults sydkoreanska bilindustri, och fick tillgång till en fabrik i hamnstaden Busan.
Samarbeten är en hörnsten i imperiumbyggandet: Renault och Lotus presenterade 2021 planer på att utveckla en gemensam eldriven sportbil.
Smart är ett annat problembarn som Geely gett sig in i. Under ägarskap av Mercedes gick det aldrig med vinst. Nu har Geely teamat upp med Mercedes och ska bygga en kompakt, eldriven småbil med suv-accent i Kina, men med fokus på den europeiska marknaden.
Geelys bilvärld
Geely Auto Group
Geely Auto, Lynk & Co, Geometry, Livan.
Volvo Car Group
Volvo, Polestar (49,5%).
Övriga
Zeekr, Lotus, Proton, London Electric Vehicle Company.
Man äger eller deläger även underleverantörer som ECAERX, ett kinesiskt mjukvaruföretag som bildades av 2016. ECAERX utvecklar och integrerar Android-baserade infotainmentsystem för bilar. Vi ser produkterna i Volvo, Geely och Lynk & Co. Volvo och ECAERX har även bildat det gemensamma bolaget Zenseact som verkar inom självkörande tekniker. Förbränningsmotorer låter kanske inte så hett, men just därför har Geely knoppat av Aurobay från Volvo. Affärsiden? Aurobay utvecklar och säljer förbränningsmotorer. Eftersom många biltillverkare lägger ned utvecklingen av förbränningsmotorer finns det en marknad för motorer som klarar de kommande, hårda avgasreningskraven innan elmotorer tar över helt.
Vill du dela bil i Paris kanske du åker med en bil från CaoCao. Företaget kör Geelys elektriska taxibilar i Paris i ett testprojekt, men planerar att utöka till ett flertal metropoler i Europa.
Ännu mer framtidsinriktad är Geelys investering i Volocopter, ett tyskt företag som vill etablera flygande taxibilar i Paris innan 2025. Bildelning i olika former verkar vara något som Geely har ett stort intresse av. Man har köpt in sig i StaRide tillsammans med Mercedes, en kinesisk up-market-bildelningsplattform. Man samarbetar även med Waymo, det före detta Google-ägda bolaget som utvecklar självkörande taxitjänster. Apropå självkörande taxi: För ett par veckor sedan skickade Geely Geespace ut nio satelliter som ska underlätta navigering för självkörande bilar.
Detta virrvarr av samarbeten och delägarskap är inte en slump, utan en strategi.
– Bilindustrins framtid ligger i synergieffekter och partnerskap. Ingen biltillverkare har tid att att gå ensam, vi måste utveckla tekniker tillsammans, dela information och resurser för att skaparen hållbar framtid, sa Daniel Li, chef för Geely Holding, förra veckan vid ett bilsymposium i Tyskland.
Geely: Från kylskåp till framtidsbilar på 35 år
En ung Li Shufu, som kallas Eric Li utanför Kina, började tillverka kylskåpsdelar 1986. Han var då bara 23 år gammal. Det ledde till en satsning på motorcyklar 1994.
Tre år senare bildades Geely Auto, och den första bilen rullade av bandet 1998. 2002 var Geely ett av märkena på topp-10-listan i Kina.
2005 introducerade man aktien på Hongkong-börsen. 2010 klev man in på den internationella bilscenen på allvar, genom köpet av Volvo för 1,8 miljarder dollar. Köpet har blivit en succé för Geely, men också för Volvo. Bolaget fick en välbehövlig kapitalinjektion och fick också ro att utveckla sina egna modeller, utan pekpinnar från ägaren. Sedan Volvo togs över 2010 har produktion och vinster ökat betydligt. Volvo börsintroducerades förra året (18 procent av aktierna listades på Nasdaq Stockholm) och samma öde, fast på USA-börs, väntar Polestar 2022 om planerna går i lås.
Li Shufui är i dag 59 år gammal och enligt ekonomitidskriften Forbes är han världens 79:e rikaste person med en förmögenhet på 23,7 miljarder dollar (oktober 2021). Till stor del ligger förmögenheten i storägandet i Polestar.
Li Shufu har stora tillgångar placerade i skatteparadis och ägarstrukturen bakom Volvo kan spåras till Cayman Isands och Brittiska Jungfruöarna, båda kända skatteparadis.
Detta till trots har Li Shufu offentligt kritiserat joint venture-systemet i Kina för att det genererar stora vinster som landar hos de utländska biltillverkarna. Stora vinster är uppenbarligen ett mindre problem om de landar på Cayman Island.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se