Li Shufu är majoritetsägare och styrelseordförande i Zhejiang Geely Holding Group som sedan 2010 äger Volvo Cars. Foto: Lou Linwei / Stella Pictures/Alamy

Geely tillhör vinnarna när Europa lämnar Ryssland

Efter Rysslands invasion av Ukraina med efterföljande sanktioner har flera biltillverkare flytt Ryssland.

Biltillverkningen i Europa påverkas av kriget och försäljningen väntas rasa under 2022.

Volvo-ägarna Geely tillhör vinnarna när kinesiska tillverkare fortsätter att göra affärer med Ryssland.

Jan-Erik Berggren

Renault sålde av AvtoVAZ och hela Renault Russia och flera biltillverkare lämnar Ryssland efter Rysslands invasion av Ukraina. EU:s kraftiga sanktioner mot Ryssland har lamslagit biltillverkningen i landet och de kommande sanktionerna rörande energi och gas kommer att tvinga flera tillverkare i Europa att minska på sin verksamhet.

Kriget i Ukraina väntas dra ner nybilsförsäljningen i Europa med en tredjedel för 2022 och flera tillverkare har insett att verksamheten i Ryssland kommer att ligga nere under de kommande tolv månaderna.

Men det finns biltillverkare som är vinnare på kriget. Ryssland fortsätter att göra affärer med Kina och flera kinesiska tillverkare väntas öka sin försäljning i Ryssland när de europeiska lämnar marknaden. Och även då den faller kraftigt i Ryssland sedan februari så står kinesiska tillverkare som Geely, Great Wall och Chery redo att ta marknadsandelar.

Och det finns europeiska tillverkare som hoppas att den ryska marknaden öppnas. När Renault sålde AvtoVAZ till ryska intressen för symboliska en rubel skrev de in i kontraktet att de får köpa tillbaka företaget inom sex år.

Här är några företag i bilbranschen som påverkats och kommer att påverkas av kriget och de sanktioner och brist på delar kriget för med sig:

LÄS OCKSÅ: Bosch stoppar ryska leveranser sedan delar hittats i militärfordon 

Skoda: Vill öppna sin produktion i Ukraina men har plockat hem produktion av kablage till sin fabrik i Tjeckien.

Leoni: Den tyska kablagetillverkaren är en stor underleverantör till bilbranschen och har haft produktion i Ukraina. Ni väntas Leoni sälja verksamheten till asiatiska Stark Corporation.

BMW: Den energikris som väntas följa när sanktionerna når full styrka har fått BMW titta på hur man kan investera i egen energiproduktion. BMW, Mercedes och Volkswagen tillhör de tillverkare i Europa som fruktar en kommande energikris. Volkswagen försöker bygga om sin fabrik i Wolfsburg för att den ska kunna drivas med andra energikällor än rysk naturgas.

Nissan: Den största delen av Nissans verksamhet i Ryssland och Ukraina har pausats och i budgeten för 2022 och 2023 finns ingen betydande verksamhet förrän tidigast i mars nästa år.

Continental: Däcktillverkaren har produktion i Ryssland och nu har företaget beslutat att öppna fabriken igen. Anledningen är främst att skydda ryska arbetare från att riskera åtal.

Stellantis: Det byggs inte längre några skåpbilar åt Stellantis-gruppen i Ryssland. Anledningen är brist på delar. Bristen drabbar även Mitsubishis fabrik i Ryssland som stannar. Det är främst fabriker i ryska staden Kaluga, Rysslands Detroit, som drabbats hårt och hela stan har stannat av. Stellantis överväger nu att flytta produktion till Frankrike och Storbritannien.

VW-gruppen: Går du och väntar på en Porsche Cayenne eller en Audi Q7 så är det här ingen bra nyhet. VW-gruppen har stoppat produktionen av Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne, Audi Q7 och Q8 samt Volkswagen Up, Seat Mii och Skoda Citigo vid fabriken i slovakiska Bratislava. De tyska biltillverkarna har uppskattat att kriget i Ukraina minskat produktionen med 150 000 bilar – bara i mars månad. Gruppens vd Herbert Diess har uttalat att kriget i Ukraina kan påverka bilbranschen på ett allvarligare sätt än hela coronapandemin.

LÄS OCKSÅ: Ryssland återupplivar Moskvitch med kinesisk teknik

Mercedes: Fabriken i Sindelfingen går tom beroende på brist på delar. Det påverkar produktionen av Mercedes S-klass och elbilen EQS.

Volkswagen: Vi provkörde nyligen nya elbilen ID.5. Nu har lanseringen av bilen försenats minst en månad efter produktionsproblem som beror på brist på kablar från Ukraina. Men produktionen i Wolfsburg har intensifierats för att möta nedgången i andra anläggningar.

Ford: Precis som flera andra lider Ford av brist på kablar från underleverantörerna i Ukraina. Det påverkar företagets fabriker i Tyskland och Spanien som går på sparlåga. Ford har meddelat sin partner Sollers att de pausar all verksamhet i Ryssland tills vidare. Totalt beräknas bristen på delar från Ukraina påverkar hela 15 procent av Europas hela bilproduktion.

Suzuki: Exporten av Suzukis bilar som byggs i Ungern för att skeppas till Ryssland har stoppats.

Porsche: Produktionen av elbilen Taycan i Zuffenhausen har stoppats tillfälligt som en följd av brist på komponenter.

Hyundai: Bilfabriken i St Petersburg står stilla och Hyundai har inte kunnat säga när eller om den ska öppnas igen.

Toyota: Japanska Toyota är mest sålda bilmärke i Ryssland. Eller var i alla fall. Nu har all produktion i Ryssland stoppats och all import av bilar till Ryssland står också stilla.