General Motors åter i Europa
General Motors ska återupprätta sin närvaro på den europeiska marknaden. Nu med start-up-verksamhet.
Visst har vi hört det förut, vilken gång i ordningen det är nu vet vi inte. Men nu är det tydligen återigen dags för General Motors att försöka bryta sig in på den europeiska marknaden. Den amerikanska jätten lämnade Europa efter att de under 2017 sålde Opel till PSA för 21 miljarder kronor. Ett märke som under General Motors ledarskap länge varit förlusttyngt. General Motors hade vid försäljningen inte gått med vinst i Europa sedan 1999 trots flera försök att etablera sig med flera olika märken, som bland annat Chevrolet och Cadillac.
Återlanseringen sker med General Motors kronjuvel Cadillac i spetsen och satsningen ska ledas av Mahmoud Samara, Cadillacs tidigare försäljningschef för Nordamerika. 1 december tillträder han som vd för GM Europe med bas i Zürich, Schweiz.
– Europa är den näst största och snabbast växande elfordonsmarknaden i världen, vilket innebär en betydande möjlighet när GM är på väg att lansera sin omfattande och banbrytande EV- och AV-portfölj, säger Mahmoud Samara.
Cadillac har som bekant precis börjat elektrifiera sitt modellutbud med den nya elbilen Lyriq som blir först ut som helt eldriven när den lanseras under första kvartalet 2022. Satsningen har betytt en stor omställning för de amerikanska återförsäljarna och i stället för att anpassa sig valde mer än en tredjedel av dem att lämna Cadillac under 2021. Kvar blev 560 återförsäljare.
Exakt vad GM Europe och Mahmoud Samara ska ägna sig åt är fortfarande ganska oklart. I ett pressmeddelande skriver Cadillac: ”Hans uppdrag är att omvandla vår nuvarande verksamhet till en icke-traditionell mobilitetsstart-up i regionen, och identifiera entreprenörsmöjligheter för att kommersialisera våra globala tillväxtstrategiinvesteringar i Europa.”
Exakt vad det betyder och om det i förlängningen betyder att Cadillac Lyriq och GMC Hummer EV kommer till Europa återstår att se.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se