GM stämmer Ford för användandet av ordet ”cruise”
En giganternas batalj kan komma att utspela sig i amerikansk domstol. General Motors har nämligen stämt Detroit-kollegan Ford för att sistnämnda använder sig av benämningen ”cruise” i ett av sina varumärken.
GM, en gång världens största biltillverkare, har i sin portfölj varumärkena Super Cruise, som är namnet på deras förarassisterande teknik med semiautonoma (delvis självkörande) funktioner, samt Cruise, ett dotterbolag som utvecklar autonom (självkörande) teknik.
Ford har nyligen lanserat ett nytt förarassisterande system innehållandes teknik för delvis självkörning enligt nivå 2. Ford, kända som ”The Blue Oval” i och med företagets ovalformade logotyp i blått, har gett systemet namnet BlueCruise. Finurligt, kan tyckas.
Men det tycker inte GM (General Motors). De säger sig ha fört långa diskussioner med Ford för att få dem att ändra sitt val av namn. GM ogillar helt enkelt att ordet ”cruise” används av Ford, de anser sig ha rätt till ordet i sammanhang som dessa. Varumärkesintrång och illojal konkurrens, hävdar GM att det rör sig om.
Diskussionerna har inte gått framåt, enligt GM, som i fredags till kalifornisk domstol lämnade in en stämningsansökan mot Ford. Där önskar GM att på juridisk väg stoppa Ford från att använda namnet, samt även erhålla skadestånd.
Ford har uttalat sig i ärendet och menar att beteckningen ”cruise control”, engelska för farthållare, är välkänt och används brett sedan årtionden tillbaka, samt att det ofta kortas ned till enbart ”cruise”.
Av denna anledning säger de sig ha valt namnet BlueCruise som de beskriver som nästa steg i Fords intelligenta adaptiva farthållare. Sistnämnda heter förstås på engelska ”Ford's Intelligent Adaptive Cruise Control”.
Det återstår att se om GM:s stämning leder någonvart, om de kan få lägga rabarber på ett så vedertaget ord/uttryck som ”cruise”.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se