Hälften av Volkswagen-modellerna ännu inte WLTP-certifierade
Förbruknings- och avgasmätning enligt WLTP-standard träder i kraft fullt ut i morgon, den 1 september 2018. Ännu har inte Volkswagen hunnit med att certifiera samtliga av sina modeller enligt den nya standarden.
Vi har tidigare skrivit om hur Volkswagen febrilt jobbar för att få alla sina modeller certifierade enligt den nya WLTP-körcykeln. Det tar nämligen väldigt mycket längre tid att testa bilarna enligt den nya standarden än den tid det tog när NEDC var mallen. Lägg till det Volkswagens enorma modellutbud.
Enligt Reuters har Volkswagen mycket kvar att göra innan de kan pusta ut. Tydligen är hälften, sju av fjorton, av märkets kärnmodeller ännu inte testade och certifierade enligt WLTP.
– De nya testen är mer besvärliga och tar två till tre gånger längre tid än tidigare (då NEDC användes, reds anm). Även modeller med begränsad upplaga behöver testas separat, säger Thomas-Werner Zahn, Volkswagens försäljnings- och marknadschef, och tillägger att de kommande månaderna kommer att vara en utmaning för företaget.
En av alla modeller som ännu inte är WLTP-certifierad är märkets storsäljare Golf. Den tros bli klar mot slutet av september, alltså nästan en månad efter det nya regelverkets inträde.
Leveranserna av nya bilar från fabrikerna väntas mattas av under september och oktober. Därefter tror de att det snart kommer tillbaka till det normala, med en topp i december.
LÄS MER: Skandalflygplats i Berlin blir Volkswagen-parkering
Nya standarden gäller alla nya bilar
WLTP-standarden infördes redan den 1 september 2017 men gällde då enbart helt nya modeller som typgodkändes i Europa från och med nämnda datum.
Den 1 september 2018, det vill säga i morgon, träder WLTP-standarden i kraft fullt ut till att gälla alla nya personbilar och lätta lastbilar som säljs (och registreras efter nämnda datum) i Europa.
Gamla NEDC-bilmodeller
Bilmodeller som ännu inte är WLTP-certifierade får inte säljas, men bilar som redan finns i lager och som bara är NEDC-certifierade får lov att säljas under en övergångsperiod. Men lagren får inte vara för stora. Av denna anledning har flera tillverkare och återförsäljare haft lockande kampanjer de senaste månaderna.
Ny skatt
Parallellt med WLTP-värdena som presenteras med nya bilar kommer även ett NEDC-värde finnas. Detta är beräknat utifrån WLTP-testernas värden. Från och med den 1 januari 2020 kommer fordonsskatten i Sverige beräknas på WLTP-utsläppsvärdena.
Bilmodeller kan utgå
Det finns risk att vissa bilmodeller kommer att försvinna från marknaden i och med övergången till WLTP, i så fall modeller som tidigare, under NEDC-eran, marknadsförts som miljövänliga men som under WLTP-körcykeln får betydligt högre värden och inte längre kan anses vara miljövänliga.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se