Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Halvfart på Jaguar Land Rovers fabrik

Jaguar Land Rover går ner till tredagars arbetsvecka i fabriken i Birmingham. Minskad efterfrågan och oro kring Brexit är anledningarna, menar vd:n som höjer ett varnande finger.

Eländet för Jaguar Land Rover forsätter. Tidigare i år valde man att inte förlänga anställningen för 1 000 kontraktsarbetare i Solihullfabriken på grund av dalande försäljningssiffror.

Nu rapporterar lokaltidningen Birmingham Mail att även Castle Bromwich-fabriken drabbas. Personalen ska gå ner till tredagars arbetsvecka fram till jul. Anledningen är även här liksom i Solihull minskad efterfrågan på bilar med dieselmotorer men en annan orsak är osäkerheten kring det brittiska urträdet ur den Europeiska Unionen, Brexit populärt kallat.

Castle Bromwich-fabriken togs över av Jaguar 1977. I dag jobbar över 3 000 personer här.Castle Bromwich-fabriken togs över av Jaguar 1977. I dag jobbar över 3 000 personer här.Castle Bromwich-fabriken togs över av Jaguar 1977. I dag jobbar över 3 000 personer här.
Castle Bromwich-fabriken togs över av Jaguar 1977. I dag jobbar över 3 000 personer här.

Koncernens vd Ralf Speth har tidigare varnat landets premiärminister Theresa May att tiotusentals jobb står på spel om urträdet görs "den hårda vägen" och handelsavtal med den Europeiska Unionen inte knyts. Ralf Speth räknar med att ett sådant scenario kommer att kosta Jaguar Land Rover 1,2 miljarder pund per år – 14 miljarder kronor i runda slängar.

Koncernen, liksom andra brittiska biltillverkare, har flera leverantörer av komponenter ute i Europa och en fördröjning i ledet kan stoppa produktionen och kosta upp mot 60 miljoner pund (700 miljoner) per dag, menar han vidare.

Theresa May har sagt att Storbritannien ska vara världsledande när det kommer till utsläppsfria fordon. Jaguar har nyligen släppt sin första elbil: I-Pace. Vår provkörning av bilen kan du läsa här.