1 AV 2
Erik Wedberg ger dig en inblick i denna ”eldrivna E-klass”
2 AV 2
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Högt elpris bromsar försäljningen av elbilar i Europa

De historiskt höga elpriserna som råder på den europeiska kontinenten påverkar mycket, inte minst försäljningen av elbilar. Volkswagens komponentchef menar att försäljningen har ”gått ur spår”.

Hushållen i Sverige och i övriga Europa har på kort tid fått se en markant större del av inkomsten gå till ränteavbetalningar, dagligvaruhandelsvaror och energiutgifter. Av sistnämnda är det framför allt elen som är den stora utgiftsposten, exempelvis är dagens snittpris för el strax under fem kronor – för hela Sverige. På det beloppet tillkommer skatter och avgifter av olika slag vilket ger ett genomsnittligt elpris för konsument på runt 7,50 per kilowattimme (kWh).

Höga elpris innebär att elbilsspekulanterna drar öronen åt sig. Thomas Schmall, chef för Volkswagen AG:s komponentdivision, sa vid ett samtal med medier under tisdagen att de stigande energipriserna har skadat efterfrågan på elbilar i Europa under de senaste månaderna, även om en ökning fortfarande ses. Han sa också, enligt branschtidningen Automotive News, att nedgången i Europa delvis upphävs av ett allt större intresse för elbilar i USA.
Han tror att försäljningen av elbilar i Europa återhämtar sig sett över ett medellångt eller långt perspektiv.

Thomas Schmall, chef för Volkswagen AG:s komponentdivision, vid en presentation tidigare i år. Foto: Volkswagen AG

Enligt Schmall försöker Volkswagen hitta alternativa kemiska sammansättningar av elbilsbatterier baserade på billigare råvaror för att kunna erbjuda billigare elbilar inom några år (eventuellt 2026 enligt Schmall). Med lägre pris får man dock räkna med lägre energieffektivitet.

– Det betyder mindre batterier, eftersom stora batterier i små bilar ger höga kostnader. En genomsnittlig kund kör 40 kilometer per dag, så varför behöver du en räckvidd på 500 kilometer?

LÄS MER: Dyrare drivmedel påverkar svenskars körbeteende