Honda stänger flera fabriker
Måndagens uppgift om att Honda ska stänga fabriken i brittiska Swindon var korrekt, men den japanska biltillverkaren ska också stänga sin turkiska fabrik som även den tillverkar Civic.
I måndags skrev vi, baserat på uppgifter i brittisk media, att Honda ska stänga sin klassiska Swindon-fabrik som i dag tillverkar halvkombiversionen av Civic. När modellens livscykel har nått sin ände, vilket sker under 2021, ska fabriken, som har varit i Hondas ägo sedan 1985 och tillverkat bilar sedan 1989, avsluta produktionen. Det bekräftade Honda under tisdagen.
Nedstängningen ska dock inte ha något med Storbritanniens utträde ur EU, Brexit, att göra.
– Detta är inte Brexit-relaterat för oss. Detta beslut har fattats på grund av globala förändringar, säger Honda Europas ställföreträdande chef Ian Howells som också berättar att Honda ska fokusera sina investeringar till Kina, Japan och USA.
– Vi har beslutat att genomföra denna produktionsjustering i Europa mot bakgrund av våra ansträngningar att globalt optimera produktionsfördelningen och produktionskapaciteten samt även vårt påskyndande av elektrifiering, säger Honda Motors vd Takahiro Hachigo och fortsätter:
– Vi har gjort detta tillkännagivande i dag med anledning av tidpunkten för att besluta om en produktionsbas för nästa Civic. Så det här beslutet har inget att göra med Brexit.
Honda meddelar också att deras fabrik i Kocaeli-provinsen i västra Turkiet ska stängas parallellt med den brittiska fabriken. Även i Turkiet tillverkas Civic, men i sedanutförande. Den turkiska fabriken, som har tillverkat Honda-bilar sedan 1992, har i dag en årlig produktion på 38 000 bilar.
I dagsläget har Honda en global produktionskapacitet om 5,4 miljoner bilar årligen. Under 2018 sålde företaget 5,24 miljoner bilar vilket betyder en 97-procentig nyttjandegrad av produktionskapaciteten. Efter nedläggningen av Swindon- och Kocaeli-fabrikerna kommer den årliga produktionskapaciteten ligga på 5,1 miljoner bilar.
– Nyttjandegraden kommer att överstiga 100 procent genom övertid, säger Takahiro Hachigo.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se