Hundratusentals européer vill ställa Volkswagen till svars
Över 40 000 brittiska VW-ägare går ihop med 180 000 holländska för att få Volkswagen att hållas ansvariga för det fusk som de systematiskt använt sig av för att få dieselbilar att klara utsläppsnormerna.
Brittiska advokatfirman Harcus Sinclair, som representerar 41 000 brittiska Volkswagen-ägare, har börjat samarbeta med advokatfirmor i Nederländerna som representerar 180 000 Volkswagen-ägare. Tillsammans vill de att Volkswagen ska hålla ansvariga för det fusk med dieselbilars utsläpp som numera är känt som dieselgate. Konstellationen är dessutom öppna för samarbete med fler europeiska advokatfirmor som representerar andra drabbade Volkswagen-ägare runt om i Europa.
Damon Parker är den hos Harcus Sinclair som ansvarar för processen. Han säger att det inte enbart handlar om att hans klienter söker ekonomisk kompensation utan att de vill få till en ändring i samhället, en ändring som ska omöjliggöra att stora företag har en syn som innebär att de kan lura sina kunder samt förstöra miljö och människors hälsa utan att bli bestraffade.
– Målet är att hålla företaget ansvarigt för sina handlingar och att få ekonomisk kompensation. Det handlar inte främst om pengar då ingen kommer att få några stora summor, vad de i stället gör är att registrera en protest. Om folk känner att de har blivit bedragna och lurade att köpa något med kvalitet för miljön, en Volkswagen BlueMotion till exempel, kunde de i stället ha köpt någonting annat som kostar dem mindre, säger han till Autocar.
Att Damon Parkers firma med klienter nu går ihop med motsvarigheter i Nederländerna är för att antalet i sig är en styrka, att kunna presentera en stor enad front, men också för att dela information och kunskap med varandra. Han säger att det finns potential för många hundra tusen drabbade VW-ägare i Europa att ”gadda ihop sig” mot Volkswagen – och Bosch som sägs ha skapat fuskprogramvaran från allra första början.
I början av året skrev vi om hur konsumentorganisationen MyRight har samlat över 100 00 europeiska Volkswagen-ägare för en gemensam stämning av Volkswagen.
Omkring elva miljoner dieselbilar från Volkswagen är drabbade av fusket varav ungefär en halv miljon finns i USA och cirka 8,5 miljoner i Europa. I USA har Volkswagen krupit till korset genom att ekonomiskt kompensera de drabbade ägarna, både med pengar och möjlighet till återköp men även med förlängda garantitider.
I Europa har Volkswagen, trots vissa påtryckningar från EU, inte gått med på ekonomisk kompensation men har utfärdat en sorts förlängd garanti på två år för utvalda komponenter. Garantin, som man kallar för Trust Building Measures och som vi skrev om tidigare i veckan gällande EGR-ventilproblematiken, gäller endast åtgärdade bilar som har korrekt servicehistorik och som rullat max 25 000 mil.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se