Hyundai FCEV Vision 2030 – storsatsning på bränslecellen
Hyundai Motor Group tillkännagav under tisdagen en massiv satsning på bränslecellsteknik. Affärsplanen FCEV Vision 2030 ska mynna ut i 700 000 bränslecellsenheter årligen, enheter avsedda för mycket annat än bara bilar.
Hyundai Motor Group, med biltillverkarna Hyundai och Kia, tror stenhårt på bränslecellstekniken vid sidan om annan typ av elektrifiering. Tidigare i år lanserade de en ny generation bränslecellsfordon i form av suven Nexo. Den föregicks av ix35 FCEV (Tucson FCEV på vissa marknader) som började tillverkas 2013. FCEV är en akronym för Fuel Cell Electric Vehicle vilket på svenska blir bränslecellsdriven elbil.
Tron på tekniken är så fast förankrad i koncernen att de under tisdagen presenterade en ny bolagsstrategi kallad FCEV Vision 2030. I pressmeddelandet skriver Hyundai Motor Group att denna vision ska påskynda utvecklingen av ett vätgasdrivet samhälle genom att utnyttja koncernens ledarskap inom bränslecellsteknik.
Strategin är att kraftigt öka produktionskapaciteten av bränslecellsenheter till 700 000 stycken år 2030. Samtidigt ska de undersöka nya affärsmöjligheter för att leverera vad de kallar för världsledande bränslecellssystem till andra tillverkare av bilar, drönare, fartyg, transportfordon och gaffeltruckar. Hyundai Motor Group ser även affärsmöjligheter utanför transportindustrin, exempelvis inom starkt växande sektorer som producerar och lagrar energi.
– Hyundai Motor Group, den globala pionjären för den kommersiella produktionen av FCEV, tar ett djärvt steg framåt för att påskynda uppkomsten av ett vätgassamhälle. Vi kommer att utöka vår roll bortom biltransportsektorn och spela en nyckelroll i det globala samhällets övergång till ren energi genom att bidra till att göra vätgas till en ekonomiskt hållbar energikälla. Vi är övertygade om att vätgaskraft kommer att nå större omfattning än transportsektorn och bli en ledande global ekonomisk framgång, säger Hyundai Motor Groups tillförordnade styrelseordförande Euisun Chung.
FCEV Vision 2030 innehåller investeringar, inte enbart inom Hyundai Motor Group utan även hos koncernens leverantörer, på 7,6 miljarder sydkoreanska won i form av forskning, utveckling och expansion av anläggningar, något som väntas skapa 51 000 nya arbetstillfällen.
Hyundai Motor Group planerar att till 2030 säkra en produktionskapacitet om 500 000 bränslecellsfordon per år, vilket i så fall skulle utgöra en fjärdedel av hela världens efterfrågan som enligt beräkningar kommer att uppgå till två miljoner fordon under nämnda år.
Tidigare i år körde vi Hyundais bränslecellsbil Nexo i Sydkorea. Provkörningen kan du läsa här.
I samband med dagens tillkännagivande invigde koncernens bränslecellstillverkare Hyundai Mobis sin andra fabrik för bränslecellssystem i sydkoreanska Chungju. Med nya fabriken ska Hyundai Mobis år 2022 kunna nå en årlig produktionstakt om 40 000 bränslecellssystem. I dag tillverkar man årligen 3 000 system.
En central del i visionen finner vi i ovan nämnda bränslecellsbil Nexo som vi körde i Sydkorea tidigare i år. Bränslecellssystemet i denna modell ska vidareutvecklas och anpassas till olika industriers behov.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se