Hyundai och Kia utvecklar fler bilar i Europa
Den koreanska fordonskoncernen satsar mer på fler skräddarsydda modeller för Europa.
Medan i princip alla andra märken tappar i volym så ökar Hyundai och Kia på den besvärliga och hårt konkurrensutsatta europeiska marknaden. Resultatet ser man som en frukt av en långsiktig satsning på att utveckling i Europa. Nuvarande chefen för forskning och utveckling i Europa, Tyrone Johnson, har sedan han tillträdde 2018 etablerat flera testcentrum. Nu planerar han att fördubbla deras anläggning vid Nürburgring.
– Vi har blivit så framgångsrika i Europa att vi har fått ett större ansvar, mer att utveckla, säger han till engelska tidningen Autocar.
Satsningen innebär att det kommer fler Europa-unika modeller. Men Europa-kontoret arbetar inte bara med modeller för sin hemmamarknad. Man har även ett globalt ansvar för ”N”-modeller, Hyundais prestandadivision.
Förra året hade Tyrone Johnson över 30 projekt igång, däribland Hyundai Kona N, Hyundai i20 N och Elantra N. Den sistnämnda bilen utvecklades i Europa för den amerikanska marknaden.
Ett exempel på framgångarna är lyxbilsmodellen Genesis G70 Shooting Brake. Den togs fram speciellt för Europa, men har setts som så lyckad att man förmodligen kommer att börja sälja den på hemmaplan också, i Korea.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se