Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Hyundai Kona N som vi provkörde i fjol och som du inom kort kan läsa test av här på sajten (och i tidningen, förstås).
Hyundai Kona N som vi provkörde i fjol och som du inom kort kan läsa test av här på sajten (och i tidningen, förstås).
Hyundai Kona N som vi provkörde i fjol och som du inom kort kan läsa test av här på sajten (och i tidningen, förstås).
Hyundai Kona N som vi provkörde i fjol och som du inom kort kan läsa test av här på sajten (och i tidningen, förstås). Foto: Jan-Erik Berggren / Expressen Lifestyle

Hyundai och Kia utvecklar fler bilar i Europa

Den koreanska fordonskoncernen satsar mer på fler skräddarsydda modeller för Europa.

Medan i princip alla andra märken tappar i volym så ökar Hyundai och Kia på den besvärliga och hårt konkurrensutsatta europeiska marknaden. Resultatet ser man som en frukt av en långsiktig satsning på att utveckling i Europa. Nuvarande chefen för forskning och utveckling i Europa, Tyrone Johnson, har sedan han tillträdde 2018 etablerat flera testcentrum. Nu planerar han att fördubbla deras anläggning vid Nürburgring. 

– Vi har blivit så framgångsrika i Europa att vi har fått ett större ansvar, mer att utveckla, säger han till engelska tidningen Autocar.

Satsningen innebär att det kommer fler Europa-unika modeller. Men Europa-kontoret arbetar inte bara med modeller för sin hemmamarknad. Man har även ett globalt ansvar för ”N”-modeller, Hyundais prestandadivision.

Genesis G70 Shooting Brake är unik för Europa, men kan komma att börja säljas även i Sydkorea. Foto: Genesis

Förra året hade Tyrone Johnson över 30 projekt igång, däribland Hyundai Kona N, Hyundai i20 N och Elantra N. Den sistnämnda bilen utvecklades i Europa för den amerikanska marknaden.

Ett exempel på framgångarna är lyxbilsmodellen Genesis G70 Shooting Brake. Den togs fram speciellt för Europa, men har setts som så lyckad att man förmodligen kommer att börja sälja den på hemmaplan också, i Korea.