Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Hyundai tar andelar när andra har komponentbrist

Hyundai hoppas nå gamla fina nivåer på bilförsäljningen redan under 2022 och därmed parkera coronapandemin och komponentbristen i backspegeln.

Därmed är det koreanska företaget ett av få som verkligen ser ett slut på försäljningskrisen. Flera andra tvingas stänga fabriker vilket betyder att Hyundai kommer att ta marknadsandelar.

Coronapandemin stängde inte bara stora delar av bilfabrikerna världen över när den slog till med full kraft våren 2020. Pandemin påverkade hela samhället och få funderade speciellt mycket på att köpa ny bil.

I spåren av pandemin och flera andra händelser kom komponentbristen som plågade bilindustrin under hela 2021. Men nu ser vissa slutet på krisen. 

Hyundai räknar med att komponentbristen är över redan under andra kvartalet i år och i Hyundais helårsprognos finns att försäljningen når samma nivå, minst, som 2019. Flera nya halvledarfabriker ska mätta det ökade behovet och bland annat har teknikföretaget Intel annonserat en investering på 200 miljarder kronor på två nya fabriker i USA. Intel har samtidigt meddelat att de planerar att satsa 950 miljarder kronor på nya fabriker i Europa under de kommande tio åren.

Inte så påverkat

Det koreanska företaget verkar inte lika mycket påverkat som flera av konkurrenterna av den senaste vågen av omikronvarianten. Toyota har tvingats dra ner på produktionen hemma i Japan under året första månader. Flera andra vittnar om att de kommer att lida brist på komponenter under hela 2022 och att det kommer att påverka försäljningen. Hyundai minskade sin försäljning i stora delar av världen förra året med Europa som ett undantag, där steg försäljningen med sju procent.

Hyundais offensiv kommer samtidigt som den stora omställningen till elbilar. 2022 hoppas Hyundai sälja 4,32 miljoner bilar och öka sin försäljning av ”klimatvänliga” bilar med 30 procent. I Europa ska de laddbara bilarna stå för 40 procent av försäljningen, en ökning med åtta procent jämfört med förra året.

I dag har Hyundai 5,7 procent av världsmarknaden för elbilar men den siffran väntas stiga efter att nya Ioniq 5 får ett helt års försäljning. Under 2022 ska vi också få se nya Ioniq 6, en lite större coupésuv byggd på samma plattform som Ioniq 5.