I Kina fördubblade laddbart sin försäljning i mars
Elbilar och laddhybrider fördubblade sin andel i mars på världens största marknad. Tesla säljer bra, men i topp hittar vi någonting mycket mindre.
Kina är inte bara världens största bilmarknad. Den är också med viss marginal dubbelt så stor som tvåan USA och i fjol såldes inte mindre än 21,5 miljoner personbilar och 4,8 miljoner transportbilar i Kina.
Och plötsligt har det blivit intressant för svenskt vidkommande vilka bilar som säljer bra där borta, eftersom de tenderar att komma till Sverige förr eller senare. Så låt oss titta lite på aktuell statistik. I mars var mer än var fjärde såld bil en laddbar bil, där de renodlade elbilarna stod för 21 procent av marknaden och laddhybriderna för fem procent. Det rapporterar bland andra Insideevs.
Just elbilarna är de som tenderar att komma hit, och där har Tesla två modeller med bland topp fem. Du gissade rätt, det handlar om Model Y på andra plats och Model 3 på femte plats. Men Tesla har vi ju redan här.
Det som är intressant är de andra bilarna. På tredje och fjärde plats hittar vi två modeller från BYD (”Build your dreams”), båda tillgängliga i olika grad av elektrifiering: dels BYD Song som ser ut som vilken Hyundai Tucson som helst, dels BYD Qin som mest påminner om en Hyundai Ioniq. Det föranleder frågan om kineserna spanat norrut mot Korea när de har ritat sina bilar. Nåväl, de är väl snart här, de med.
Men på första plats, som Kinas mest sålda bil, hittar vi faktiskt en bil som inte går att få med förbränningsmotor alls. Det handlar om den renodlade elbilen Wuling Hongguang Mini EV. Den är en 2,9 meter lång kub med två dörrar, fyra sittplatser och en elmotor på antingen 27 eller 40 hästkrafter. Bara under mars månad lyckades man sälja drygt 100 000 exemplar på den kinesiska marknaden. I Kina räknas den som bil, här skulle den förmodligen räknas som en trafikfara.
Det är inte så att Wuling saknar konkurrens. ”Bilar” som Chery QQ Ice Cream, Dongfeng Fengguang MINI EV och BAW S3 utgör direkta utmanare och nu kommer en till. Changan Lumin Corn är klassens senaste tillskott och den är hela 327 centimeter lång, faktiskt längre än en hundkoja. Precis som Wuling har den två dörrar och fyra säten, men motorerna är på 41 eller till och med på hela 48 hästkrafter.
Även interiört är den nästan som en riktig bil, men digital instrumentering och en 10,25-tums pekskärm. Kanske kommer den att ta sig in på Kinas fem-i-topp-lista, men vi kan förmodligen vara säkra i förvissningen om att vi kommer att slippa se den i vår del av världen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se