Infiniti värvar BMW:s förra designchef
Nissan har roffat åt sig BMW:s förra designchef Karim Habib. Han ska leda formgivningsprocessen hos Nissans premiummärke Infiniti.
För några månader sedan blev det känt att Karim Habib lämnar som designansvarig hos BMW (Adrian van Hooydonk har fortfarande övergripande formansvar för hela BMW-koncernen) och att Skodas Jozef Kaban tar över hans roll. Nu står det även klart vad Karim Habib ska syssla med framöver.
Nissan har nämligen värvat honom för uppdraget att ansvara för Infinitis former. Han tillträder sin nya tjänst den 1 juli.
Infinitis nuvarande designchef Alfonso Albaisa kliver upp ett hack och blir Nissan globala designchef.
Med Karim Habib vid rodret kanske Infiniti framöver ges en större chans att växa i exempelvis Europa. Deras modeller har ibland mötts av kritik för märkliga former vilket kanske också avspeglar sig i försäljningen. I fjol sålde Infiniti i Europa 13 775 bilar vilket är ett jättekliv uppåt jämfört med tidigare år då försäljningen legat på ett par tusen bilar om året. Infinitis marknadsandel i Europa är minimala 0,09 procent (tidigare 0,01-0,04 procent). I USA säljer de betydligt fler bilar men ändå är marknadsandelen där endast 0,79 procent. Toyotas motsvarighet till Infinit, Lexus, har en marknadsandel på 1,89 procent då de säljer ungefär 2,5 gånger fler bilar än Infiniti.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se