Inga nya modeller från Seat
Från att ha stått i främsta ledet i Volkswagen-koncernens elektrifieringsplaner ser nu det spanska märket sitt slut som biltillverkare. Inga nya modeller ska utvecklas, säger koncernens vd.
Det finns inga planer på att utveckla nya Seat-modeller, det har Volkswagens vd Thomas Schafer redogjort för Auto Express. När de sex i dag existerande modellerna (Ibiza, Arona, Leon, Leon Sportstourer, Ateca och Tarraco) fasas i slutet av detta årtionde är sagan om Spaniens äldsta bilmärke över.
Thomas Schafer lovar emellertid att det ska finnas fler spanskbyggda Cupra-modeller och att Seat kommer att finnas kvar som varumärke. En ny roll ska skapas, det handlar inte om att lägga ner något. Det har tidigare pratats om att förvandla Seat till ett mobiltetsmärke. I dag säljer man även elsparkcyklar och eldrivna motorcyklar.
– Cupra är den bättre vägen. Vi investerar starkt i Cupra. Vi har ett modellprogram som kommer att växa under de närmaste åren nu. Lönsamheten med Cupra är mycket högre än med Seat, säger vd:n vidare.
– Att Seats framtid är Cupra, det är ett beslut vi tog för länge sedan, säger Thomas Schafer som menar att det inte finns någon mening med att utveckla nya modeller i Seats segment.
Så länge sedan kan det ändå inte ha varit. Minns du el-Born, Seats elbil som kvickt skulle följa Volkswagen ID.3 i koncernens massiva satsning på elbilar 2019? Och två år innan dess satsades det friskt på att göra Seat till koncernens ledande märke inom uppkoppling, autonom körning och elektrifiering.
Cupra var tidigare synonymt med Seats sportigaste bilar men blev ett fristående märke 2018. Seat grundades 1950 av den spanska regeringen, spanska banker och Fiat tillsammans. Först bilen tillverkades 1953 och 1986 en såldes märket Volkswagen-koncernen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se