Jeremy Clarkson försvarar Volkswagen – ser global kollaps framför sig
Volkswagen får just nu utstå skäll och hat från alla håll och kanter, men inte från tidigare Top Gear-programledaren Jeremy Clarkson.
I sin senaste söndagskolumn i The Sunday Times försvarar Jeremy Clarkson det fusk som Volkswagen satt i system de senaste åren för att ge sken av låga utsläpp av kväveoxider hos en lång rad av sina modeller. Dieselgate har skandalen döpts till. Enligt Clarkson borde VW-cheferna ”sluta krama händerna och sluta svettas på presskonferenser och i stället gå till attack”.
Han kallar Volkswagens regeltänjande för motsvarigheten till att jobbsökande kryddar sina CV:n eller att man parkerar på parkering förbjuden. Han menar att Volkswagen var tvungna att göra vad de gjorde eftersom alla ”miljögalningar”, som han kallar dem, först vurmade för dieselbilar för att de var mindre förorenande än andra motorer, för att sedan ändra sig till att motorerna var skadliga med sina kväveoxidutsläpp (NOx).
Volkswagen hade enligt Clarkson inget annat val än att göra om sina motorer, men att de gick ett steg längre genom att ”utrusta motorerna med smart programvara som överdrev deras ekonomi och renlighet vid test”.
Han påpekar också att hela grejen är skitsnack eftersom 60 procent av de farliga NOx-utsläpp som människan åstadkommer kommer från andra källor än vägtransport, och att de 40 procent som orsakas av fordon på vägarna ändå mestadels kommer från lastbilar och bussar. ”Sett till helheten, din grannens dieseldrivna Golf gör inte någon märkbar skillnad”, skriver Clarkson i sin kolumn.
Han ser också en stor risk med det ”drev” som iscensatts av framför allt regeringar som är ”mosiga i huvudet” och som Volkswagen nu får utstå. Om Volkswagen skulle ”drivas ut i vildmarken” på grund av stämningar, böter och skador på företagets rykte och försäljning så skulle fallet bli enormt. En konkurs skulle, enligt Clarkson, även få Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Seat och Skoda att gå in i väggen.
Clarkson menar att utan pengarna som dessa företag drar in till tysk ekonomi så skulle Tyskland inte längre kunna lösa ut Grekland och inte heller kunna ta emot halva Syrien.
”Det skulle orsaka en global ekonomisk kollaps, en humanitär katastrof och många plågor”, skriver han.
Han anser att det Volkswagen gjort inte är så illa, och att straffet de riskerar inte motsvarar brottet.
Kuriosa: Om du undrar varför Jeremy Clarkson sitter i en Golf Mk2 i en mattaffär på bilden ovan, se filmen nedan.
https://youtu.be/gCJpWzDMVnEGilla på Facebook för fler videoklipp!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se