Kia byter utseende – ny generation elbilar visas i år
En ny logotyp men bakom den ett helt nytt företag.
Kia har arbetat i två år med en ny strategi för nya bilmodeller, ny teknik och en ny affärsmodell.
Första bilen med den nya loggan och en helt ny design ska visas senare i år.
Redan om några veckor ska Kia visas sin nya designstrategi och under det första kvartalet ska den första modellen i en helt ny serie elbilar presenteras. Därmed har Kia sjösatt sin nya strategi som inleddes för en vecka sedan med en helt ny logotyp.
Kia har analyserat marknaden och arbetat med sin nya strategi under de senaste två åren. Motors plockas bort från företagsnamnet och ”Movement that inspires” ska tillsammans med den nya loggan visa skiftet från bilföretag till ett teknikföretag som tar ett större ansvar för kundernas hela mobilitet. Den nya logotypen ska introduceras på samtliga Kia-modeller under det kommande året. I:et ska symbolisera symmetri och stabilitet medan de uppåtgående linjerna i K:et och A:et symboliserar rörelsen framåt och uppåt.
Namnet Kia kommer också från de kinesiska tecknen för framåtskridande och Asien.
Ny plattform grunden i elbilarna
Grunden i den nya serien elbilar blir plattformen E-GMP, som utvecklats tillsammans med koncernsyskonen Hyundai och Genesis. På plattformen ska till en början en serie om sju elbilar visas före 2027. Kias målsättning är att sälja en halv miljon elbilar per år till 2026 och därmed nå en marknadsandel för elbilar på 6,6 procent. Den första elbilen i en nya serien har en räckvidd på över 50 mil och snabbladdning som fyller batteriet till 80 procent på 20 minuter, i rätt laddstolpe då.
För att skilja sig från Hyundai och Genesis får Kias designchef Karim Habib lite friare händer. Enligt Habib ska Kia vara pionjären i koncernen och våga prova nya lösningar.
Under pressträffen lovade Karim Habib att Kia ska behålla sin karakteristiska tigernosgrill men att den kommer att göras om och få lite olika skepnader på olika produkter. Karin Habib tänker sig ett helt nytt designspråk från Kia men det ska fortfarande gå att se att det är bilar från Kia.
Ska fortsätta med förbränningsmotorer
Den första elbilen har det interna kodnamnet CV och under en digital pressträff avslöjade Kias vd Hu Sung Song att CV kommer att få en sportigare prestandaversion. Bland de sju nya elbilarna finns också alla olika typer och storlekar.
På pressträffen avslöjades också att Kia ska fortsätta utveckla och sälja förbränningsmotorer. Kia säljer bilar i 190 länder och enligt Hu Sung Song har länderna olika grad av möjligheter för elektrifiering.
Precis som flera andra bilföretag som presenterat nya strategier de senaste månaderna ska Kia satsa på mobilitetslösningar. Kia har investerat i flera olika bildelningstjänster och mobilitetsföretag den senaste tiden. Kia ska också bygga en serie PBV, som står för Purpose Built Vehicles. PBV-bilarna ska skräddarsys och säljas till mobilitetsföretag och efterfrågan på den här typen av elbilar, och i framtiden självkörande bilar, väntas öka dramatisk under de kommande tio åren.
Den nya strategin ska också märkas hos återförsäljarna där Kias ambition är att bilkunderna ska kunna se och känna på de nya produkterna. En stor satsning görs på interiördesign då den delen väntas bli viktigare för kunderna än renodlad bilteknik. Upplevelsen för kunden står i centrum vilket betyder att Kia vill ta ett större ansvar för hela upplevelsen av bilen och hela bilägande.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se