Kinesiska bilar likt MG5 Electric på bilden är på väg att inta Europa.

Kinas biljättar tar över

Den kinesiska bilindustrin är enorm, men ändå för de flesta av oss ett grått töcken. Vem gör vad, och tillsammans med vem? Dags att läsa på – snart kommer märkena till Europa.

Volvo är en liten spelare i Kina med en marknadsandel på enbart 0,5 procent. Tyskland och Japan säljer flest bilar. De många stora bilfabrikerna i Kina spottade ur sig 21 miljoner bilar under 2021, 26 procent av världens totala biltillverkning. Men än så länge exporteras bara en liten del. De enda märkena som kunde notera hyfsade exportvolymer var amerikanska Tesla och kinesiska MG

Den stora merparten av produktionen säljs på den inhemska marknaden. Men det är inte de egna kinesiska bilmärkena som säljer bäst. De inhemska märkena kunde visserligen öka sin marknadsandel med en fjärdedel under 2021 på grund av att de kunde lösa problemen med halvledarbrist bättre än de utländska varumärkena. Men likväl stannade de kinesiska märkena på 48 procent av totalmarknaden.
Populäraste bilmärket är Volkswagen, följt av Toyota. Nästan alla utländska biltillverkare har produktion i Kina för den inhemska marknaden. Importerade bilar utgör endast omkring fem procent av försäljningen. 

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill