Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Tillverkning av Alfa Romeo Tonale i Italien.
Tillverkning av Alfa Romeo Tonale i Italien.
Tillverkning av Alfa Romeo Tonale i Italien.
1 AV 2
Nu finns kinesiska partipamparnas lyxbilsmärke även i Sverige
2 AV 2
Tillverkning av Alfa Romeo Tonale i Italien.
Foto: Jan-Erik Berggren / Expressen Lifestyle

Komponentbrist drabbar bilfabriker i Europa och USA hårdast

Komponentbristen fortsätter att störa produktionen i bilbranschen. Bilfabrikerna som har fått ställa in flest tillverkningstillfällen hittas i på europeiska och nordamerikanska kontinenterna.

Först lamslogs världen i samband med en pandemi vilket inte bara påverkade människans vardagliga liv utan även många andra områden, inte minst tillverkningsindustrin som är beroende av komponenter som inte sällan tillverkas långt från själva slutmonteringsorten. En sådan industri som tidigt drabbades hårt är bilindustrin som i snart tre år har fått tänka om i brist på så kallade halvledarbaserade komponenter som till stora delar tillverkas i Kina.
Därefter inleddes ett krig av Ryssland som på flera sätt har påverkat bland annat leveranskedjor och bilindustrin är fortfarande hårt drabbad, även om en viss lättnad har börjat skönjas.

Brist på komponenter betyder många gånger inställd produktion vilket i slutänden drabbar konsumenterna som får vänta betydligt längre på beställda bilar eller – i värsta fall – helt bli utan.
Företaget AutoForecast Solutions Inc sammanställer varje vecka data över hur bilproduktionen ser ut runt om i världen och hur den drabbas av komponentbristen. Förra veckans siffror visar att 40 055 planerade bilar blev inställda varav ungefär 29 300 av dessa skulle ha tillverkats i europeiska bilfabriker. Övriga knappt 11 000 var utspridda över Asien (ej Kina), Mellanöstern, Afrika och Nordamerika. Inga planerade produktioner behövde ställas in i Kina samt i Sydamerika.

Sett över året hittills är dock Nordamerika klart hårdare drabbat än Europa med 590 161 inställda produktionstillfällen, jämfört med Europas 278 215 inställda tillfällen. Kina ligger på 246 601 tillfällen och resten av Asien på endast 67 603. Sydamerika har bara behövt ställa in 9 337 produktionstillfällen och Mellanöstern/Afrika 8 202 tillfällen.

Men läget ljusnar, om än i långsamt takt.
– För varje vecka som går kommer ytterligare kapacitet för bilkomponenter igång, men att gräva sig ut ur hålet som skapades för nästan tre år sedan tar tid, säger Sam Fiorani, ansvarig för globala fordonsprognoser på AutoForecast Solutions, till Automotive News.

Hittills i år har totalt över hela världen drygt 1,2 miljoner produktionstillfällen ställts in och prognosen för hela 2023 ligger i dagsläget på strax över 2,8 miljoner inställda tillfällen. 

LÄS MER: Komponentbristen fortsätter drabba bilindustrin