Biltillverkare behöver se över komponentförsörjningen. Foto: Volvo Cars

Komponentbristen fortsätter drabba bilindustrin

Senaste veckan var det 59 100 bilar som inte blev byggda på grund av komponentbrist i bilindustrin enligt en undersökning från AutoForecast Solutions. USA står för ungefär hälften av dessa med 29 900 bilar, Asien för 21 500 och i Europa var det 7 700 bilar som inte kunde byggas.

Bilindustrin, och resten av världen för övrigt, har haft det krångligt de senaste åren till följd av pandemin. I sviterna av det startade Ryssland invasionskrig i Ukraina och det är långt ifrån över. Det har pratats om det tidigare, många tillverkare har funderingar på att ta hem delar av produktionen då det är svårt att få ett jämnt flöde i fabrikerna då brist på komponenter stoppar produktionen.

Men det är inte gjort i en handvändning, att bygga nya fabriker i andra länder med rätt kompetens startas inte över en natt. Det kan ta många år innan flödet jämnar ut sig och tillverkningen av vissa komponenter kan spridas ut geografiskt så att det blir mindre produktionskritiskt.

Förra veckan sa Honda att man behöver dra ner produktionen med 40 procent på grund av bristen på delar och komponenter från sina underleverantörer. Det är bara en av många tillverkare som försöker lösa problemen i leveranskedjorna så gott det går.

– Eftersom Kina har blivit mindre tillförlitligt när det gäller leverans av komponenter letar tillverkare, bland dem Honda, efter nya vägar att hitta dessa komponenter, säger Sam Fiorani, direktör för globala fordonsprognoser på AutoForecast Solutions.