Konsumentverket anser BMW iX3-reklam vara vilseledande
BMW Sverige marknadsför elbilen iX3 i bland annat tv, men får nu en tillrättavisning av Konsumentverket som anser att reklamfilmen är vilseledande.
Det är ett par påståenden i reklamfilmen av BMW iX3 som ogillas av Konsumentverket, nämligen ”BMW-batterier är smartare för miljön” och ”Världens mest hållbara biltillverkare”.
”Konsumentverkets bedömning är att påståendena utgör vaga och ospecifika miljöpåståenden”, skriver Konsumentverket i sin tillsynshandling och som därmed bedömer påståendena vara vilseledande och otillbörliga.
https://datawrapper.dwcdn.net/Bi9aZ/1/Myndigheten eftersträvar frivilliga rättelser av BMW som ges möjlighet att yttra sig i ärendet samt redogöra för eventuella åtgärder senast den 22 april 2021. Därefter tar Konsumentverket ställning till om ytterligare åtgärder behöver vidtas.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se