Konsumentverket ogillar Skodas kampanj
Skoda Sveriges reklamkampanj ”En egen väg” har uppmärksammats av Konsumentverket som har synpunkter på hur den är utformad.
Våren 2016 körde Skoda Sverige igång kampanjen ”En egen väg” som rullat på Internet, i teve och i tryck. Kampanjen, som utformats av annonsbyrån DDB Stockholm, ansågs vara så bra att den vann ett Silverägg i kommunikationstävlingen Guldägget. Framgångarna fick Skoda att fortsätta med kampanjen även i år.
Men alla är inte så förtjusta i det som syns på teve, i tidningar och på datorer. Dagens Media rapporterar att Konsumentverket anser att reklamkampanjen uppmanar till bilkörning i strid med terrängkörningslagen. Dessutom sorterar Konsumentverket in reklamen i kategorin otillbörlig då den saknar information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp.
Konsumentverket har ännu inte vidtagit några vidare åtgärder mer än att man har riktat kritik mot kampanjen och att man har bett Volkswagen Group Sverige AB, som Skoda Sverige är en del av, att senast den 27 september yttra sig i ärendet. Först därefter vidtas eventuella åtgärder.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Du får du de senaste nyheterna direkt till din epost – varje vardag.
Din epostadress
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se