Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Sanne Väli-Tainio / Expressen Lifestyle

Kraftig nedgång i nybilsförsäljningen i januari

Under januari minskade nybilsregistreringarna ordentligt enligt statistik från Mobility Sweden. Det beror bland annat på följdeffekter av ändringarna i klimatbonusen, men är samtidigt det lägsta antalet registrerade bilar för månaden på över ett decennium.

Nybilsregistreringarna för januari minskade med 27 procent jämfört med samma period 2022 – som var en svag månad till följd av pandemin. Totalt registrerades 14 601 nya bilar i januari, den lägsta siffran sedan januari 2009.

– Vi ser nu en tillbakagång efter de senaste månadernas höga nivåer av laddbara bilar. Det beror främst på att flödet av bilar från tillverkare, via transportörer till importör och återförsäljare snabbades på med stora volymer som levererades under december innan bonusen på elbilar och laddhybrider sänktes vid årsskiftet, säger Sofia Linder, chefsekonom på Mobility Sweden, i ett pressmeddelande.

Skatten på förmånsbilar höjdes sommaren 2021 och sedan dess har privatkunder i större utsträckning köpt elbilar, som utgjorde 52 procent av alla registrerade bilar i januari. Men eftersom den positiva utvecklingen gynnats av attraktiva privatleasingpriser samt klimatbonus kan trenden vara bruten. De senaste månaderna har marknaden drabbats av bland annat högre räntor och sänkt bonus. I januari stod företagen för 62 procent av elbilarna, vilket kan jämföras med 55 procent för hela 2022. Trots att villkoren för förmånsbilar försämrats kan det alltså återigen vara mest värt att ta ut en bil på jobbet.

– Det allt kärvare ekonomiska läget för hushållen bidrar till en överflyttning från privatkunder till företagskunder. Gradvis kommer vi även att få se effekten av den borttagna klimatbonusen, men de långa leveranstiderna gör att den kommer först efter sommaren. Vi ser tydligt på ordertakten att privatkundernas köp av laddbara bilar minskar, säger Sofia Linder.

Volvo överlägset störst

Volvo var det överlägset största märket med över 3 000 registrerade bilar. På andra plats hamnade Kia med 1 479 bilar, tätt följt av Toyota som registrerade 1 439 bilar. Samtliga av de tre tappade jämfört med januari 2022, men Kias minskning var störst: –47 procent ner.

Topp 10 efter märke

1. Volvo, 3 026

2. Kia, 1 479

3. Toyota, 1 439

4. Volkswagen, 1 389

5. BMW, 1 024

6. Audi, 900

7. Mercedes, 622

8. Skoda, 565

9. Peugeot, 434

10. Dacia, 388

Tre Volvo-modeller i topp

Inte nog med att Volvo är populärast som märke totalt sett, de täckte hela topp tre plus en fjärde modell på topp tio-listan. Det är Volvo XC40, XC60 och S60/V60 i topp tre och på femte plats fanns elbilen C40. Värt att notera är att Kia Sportage, på åttonde plats, ökade från 9 registrerade bilar i januari 2022 till över 300 den här perioden – en ökning med över 3 000 procent. Detta när de flesta andra modeller minskade avsevärt.

Topp 10 efter modell

1. Volvo XC40, 882

2. Volvo XC60, 792

3. Volvo S60/V60, 656

4. Kia EV6, 425

5. Volvo C40, 372

6. Toyota Corolla Cross, 330

7. Toyota Yaris Cross, 306

8. Kia Sportage, 303

9. Kia Niro, 297

10. Kia Ceed, 286

Volvo och Kia i toppen bland elbilarna

Det är alltjämt Volvo i toppen även bland de helt eldrivna bilarna. XC40 Pure Electric tog hem segern och C40 kom trea. Där emellan hamnade Kia EV6 på en andra plats. Samtliga tre modeller ökade jämfört med samma period 2022.

Topp 10 bland elbilsmodeller

1. Volvo XC40, 698

2. Kia EV6, 425

3. Volvo C40, 372

4. Volkswagen ID.4, 276

5. Kia Niro EV, 204

6. Mazda MX-30, 178

7. Skoda Enyaq, 153

8. BMW iX1, 110

9. Audi Q4 e-tron, 102

10. Porsche Taycan, 102