Foto: Teknikens Värld

Kraftigt ras för bilförsäljningen i Europa i april

Hårdast drabbat var Stellantis som tappade en tredjedel. Volkswagen-gruppen backade nästan lika mycket. 

Försäljningen i Europa, inräknat EU, Storbritannien och EFTA, föll över 20 procent under april till 830 477 bilar. Största minskningen drabbade Stellantis med märkena Peugeot, Citroën, Opel/Vauxhall, Chrysler och Jeep. Nästan lika mycket minskade Volkswagen-gruppen som tappade 28 procent. Både Skoda och Volkswagen minskade med över 30 procent. 

Relativt sett klarade sig Renault-gruppen bra, med en minskning på ”bara” 16 procent. Orsaken var att Dacia lyckades öka försäljningen med 7,9 procent i april. 

Förutom Dacia så lyckades även Hyundai, Kia och Honda öka försäljningsvolymerna under april. Hyundai ökade 14 procent och har nu 5 procent av marknaden, jämfört med 3,5 procent i april 2021. Kia lyckades ännu bättre och gick från en marknadsandel på 4,1 procent april 2021 till 5,7 procent i april 2022. Honda ökade 30 procent under april 2022. 

Den dominerande bakomliggande orsaken till det totala försäljningsfallet är fortfarande komponentbristen. Bilindustrianalysföretaget LMC bedömer att försäljningen på årsbasis kommer att minska sex procent eftersom utbudet inte ser ut att öka. ”De globala utbudsproblemen ser inte ut att lätta, samtidigt som underliggande efterfrågeutsikter eroderar” skriver LMC i en analys. Hushållens realinkomster kommer att minska 2022, vilket kommer att påverka efterfrågan på bilmarknaden. 

I Europa sjönk försäljningen mest i Italien, där volymen minskade med en tredjedel. Tyskland och Frankrike tappade drygt 20 procent.

Några siffror

Resultat i april (jan-apr)

 

Volkswagen-gruppen -28 % (-18 %)

Stellantis -31 % (-24 %)

Renault-gruppen -16 % (-9 %)

BMW-gruppen -18 % (-13 %)

Mercedes-gruppen -23 % (-14 %)