Foto: Teknikens Värld & Shutterstock

Kriget har stor påverkan på däckindustrin

Kriget i Ukraina slår hårt mot underleverantörer till fordonsindustrin, även däckbranschen. Vi tittar närmre på vilka som påverkas och vad det kan betyda för dig.

Rysslands invasion av Ukraina ­påverkar i stort sett all tillverkningsindustri, både direkt och indirekt. För många av de största och mest namnkunniga däcktillverkarna i världen innebär krigstillståndet att verksamheten vid deras fabriker i Ryssland helt eller delvis påverkas. Bridgestone, Continental, Michelin, Nokian, Pirelli och Yokohama har alla fabriker i Ryssland och just nu är den direkta framtiden extremt oviss.

Tyska Continental meddelade tidigt att verksamheten vid deras fabrik i Kaluga, sydväst om Moskva, helt hade avstannat. Dessutom har Continental helt stoppat all import till, och export från, Ryssland.

Sett till sommardäcksäsongen som vi går in i kanske detta inte spelar så stor roll för tillgången av däck, men till hösten kan det här ge klart kännbara effekter. Exempelvis står Continentals ryska fabriker för runt hälften av företagets produktionskapacitet att tillverka nordiska dubbfria och dubbade vinterdäck. Totalt har Continental tre fabriker som ­bygger just dessa däcktyper, men kriget kommer tveklöst att ha negativ effekt på tillgång av vinterdäck till hösten.

I årets sommardäcktest har vi med Nokian Hakka Blue 2, ett däck som var tillverkat vid Nokians ryska fabrik i Vsevolozhsk nära Sankt Petersburg. Enligt Nokian ska tillgången följa planen. Redan förra hösten meddelade Nokian att man flyttade delar av produktionen från Ryssland, dels tillbaka till Nokia i Finland och dels till USA. Samtidigt meddelar man att den alldeles nyligen presenterade ­nyheten Hakka Blue 3 (ersättaren till det testade däcket) kommer att produceras i både Nokia och Vsevolozhsk.

Tron Gulbrandsen, Nokian Tyres Country Manager för Norge och Sverige. Foto: Teknikens Värld

LÄS OCKSÅ: Så skadar kriget bilindustrin

Nokian tillverkar även mycket vinterdäck i den ryska fabriken. Vet ni redan nu om det kommer att förväntas bli sämre tillgång på vissa modeller eller dimensioner till hösten?

– Det är för tidigt att sia om tillgången för den svenska marknaden till hösten. För närvarande arbetar vi med det och inom de närmaste veckorna vet vi mer om det. Vi kommunicerar detta med våra kunder så snart som möjligt, meddelar Tron Gulbrandsen, Country Manager för Norge och Sverige.

Pirelli å sin sida meddelar följande:

”Pirelli är emot detta krig och stöder den Ukrainska befolkningen med en donation på 500 000 euro och underlättar insamlingen av medel bland anställda. Investeringarna på den ryska marknaden, exklusive de som är kopplade till säkerhet, har stoppats. Verksamheten vid fabrikerna i Ryssland kommer successivt att begränsas till de som behövs för att garantera finansieringen av löner och sociala tjänster för anställda.”

Teknikens Värld har varit i kontakt med en rad representanter från däckindustrin om hur de hittills påverkats och hur de tror deras verksamheter kommer att påverkas ­fram­över, oavsett om de har tillverkning i Ryssland eller om de använder råmaterial från Ukraina. Sammantaget kan vi säga att alla sedan ett tag tillbaka arbetar under krisberedskap för att i möjligaste mån trygga sin tillverkning, men att det samtidigt råder extrem ovisshet inför framtiden. Bland annat då Ryssland hotat med att ta över all tillverkningsindustri som pausas eller överges då produktionsstoppen ses som direkt krigsförklaring mot Ryssland.

Uppdatering
Bridgestone stoppar all produktion i Ryssland. Igår kväll (måndag 14 mars) meddelande japanska Bridgestone, världens största tillverkare av personbilsdäck, att produktionen vid märkets fabrik i Ulyanovsk, Ryssland, avbryts tills vidare. Beslutet träder i kraft nu på fredag den 18 mars och innebär även att all export till Ryssland stoppas med omedelbar verkan, liksom alla investeringar i landet.