Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Scharfsinn / Shutterstock

Kriget i Ukraina kan påverka nybilsmarknaden

Marknaden för nyregistrerade personbilar är fortsatt svag, främst på grund av den rådande komponentbristen. Bil Sweden menar samtidigt att kriget i Ukraina också kommer att påverka marknaden negativt.

I februari registrerades 21 136 nya personbilar i Sverige, en minskning med sju procent jämfört med samma månad i fjol. Bil Sweden förklarar att det finns flera orsaker till den fortsatt dämpade marknaden.

– Utbudsproblemen fortsätter att påverka marknaden, med en total efterfrågan i konsumentledet som fortfarande är större än utbudet av fordon. Dessutom kommer kriget i Ukraina att ha en negativ påverkan på marknaden, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden.

Han poängterar att det är för tidigt att bedöma de exakta effekterna av Rysslands invasion av Ukraina och vill inte kommentera årets försäljningsprognoser. Men det man kan säga redan nu är att Sverige kommer påverkas främst av de ekonomiska sanktioner som drabbar konjunkturläget och energipriserna.

Det har redan börjat visa sig hur kriget påverkar branschen på andra håll, bland annat har vi berättat om rusningen på drivmedelspriserna. Och bilsajten carscoops.com rapporterar att Volkswagen tvingats pausa elbilsproduktion på två fabriker i Tyskland, då dessa påverkas av att vissa komponenter från Ukraina inte kan levereras som tänkt.

Laddbart fortfarande starkt

Under en tid har laddbara bilar ökat på nybilsmarknaden och den trenden håller fortfarande i sig. Andelen laddbara fordon stod för mer än 50 procent under februari, där ungefär hälften var rena elbilar och hälften laddhybrider. Rena elbilar ökade med 288 procent jämfört med februari förra året.

– Elbilarnas kraftiga ökning förklaras till stor del av låga registreringar i fjol, då många inväntade elbilarnas bonushöjning den 1 april. Hittills i år uppgår andelen laddbara bilar till drygt 52 procent, jämfört med cirka 34 procent i fjol, säger Mattias Bergman.

Ökningarna av laddbara bilar har mest ökat bland privatkunder. De omtalade förändrade förmånsreglerna innebär fortfarande en dämpning av laddbara bilar bland företagskunder, menar Bil Sweden.

Klimatbonuspengarna som regeringen avsätter har varje år tagit slut i förtid och i år spår Transportstyrelsen att de kommer ta slut redan i sommar. Bil Sweden anser att det är viktigt att regeringen skjuter till ytterligare pengar i vårändringsbudgeten och tar höjd för att laddbara bilar förväntas öka under året.

– Vår prognos på 60 procent av årets personbilsregistreringar och 17 procent för lätta lastbilar bör utgöra en grund för budgetering av bonus-malussystemet, säger Mattias Bergman.

Än en gång är Volvo starkast

Precis som i januari är det Volvo som regerar under februari. Däremot har Kia sprungit om Volkswagen, efter att ha tappat förstaplaceringen som de hade före jul. Dessutom knep Toyota tredjeplatsen och knuffade ner VW ytterligare en placering. Noterbart är att samtliga märken i topp fyra har tappat i försäljning jämfört med februari 2021.

Märkestoppen februari 2022

1. Volvo, 3 979

2. Kia, 2 170

3. Toyota, 1 886

4. Volkswagen, 1 862

5. BMW, 1 611

6. Skoda, 1 051

7. Mercedes, 896

8. Audi, 893

9. Ford, 787

10. Tesla, 769

Volvo XC60 går om lillebror

Förra månaden var Volvo XC40 mest populär, följt av Kia Niro och därefter Volvo XC60. Nu har storebror övertagit förstaplatsen, XC40 har puttats ner på andra plats och Kia Niro kniper tredje plats.

Bilmodellstoppen februari 2022

1. Volvo XC60, 1 115

2. Volvo XC40, 1 030

3. Kia Niro, 941

4. Volvo S/V90N, 770

5. Toyota RAV4, 769

6. Volvo S/V60, 748

7. Tesla Model Y, 583

8. Kia Ceed, 544

9. Toyota Corolla, 470

10. BMW 3-serie, 439

Kia e-Niro fortsatt mest populära elbilen

Återigen ser vi Kia e-Niro högst upp på elbilstoppen, men den här gången är det inte Volkswagen ID.4 som är hack i häl – tysken är faktiskt inte ens i topp tre. I stället är det Tesla Model Y som tar andraplatsen och Polestar 2 som är tredje mest populär för månaden (med tre fler sålda än VW ID.4).

Elbilstoppen februari 2022

1. Kia e-Niro, 711

2. Tesla Model Y, 583

3. Polestar 2, 436

4. Volkswagen ID.4, 433

5. Volvo XC40, 303

6. BMW i3, 285

7. Skoda Enyaq, 211

8. Audi Q4 E-tron, 209

9. Kia EV6, 198

10. Tesla Model 3, 186