Lada lämnar Europa – klarar inte avgaskraven
Om drygt ett och ett halvt år träder de nya hårdare utsläppskraven om 95 gram koldioxid i kraft i Europa. Detta gränsvärde klarar inte ryska Lada att nå och lämnar därför EU-marknaden.
För ett antal år sedan inleddes en nysatsning för Lada på den svenska marknaden när Lada Skandinavien AB övertog importen av det ryska bilmärket. Tanken var att erbjuda en hel drös med Lada-modeller i Sverige, men i dagsläget utgörs utbudet fortfarande bara av suven Niva – i sju olika modellutföranden.
Nu ser satsningen i Sverige, och i övriga Europa som tillhör EU, ut att stanna av – helt och hållet. Enligt tyska gtspirit.de har Lada nämligen bestämt sig för att dra sig tillbaka från den europeiska marknaden. Anledningen är de utsläppskrav från nya bilar som träder i kraft den 1 januari 2021 och som börjar fasas in redan under 2020. Då ska biltillverkarnas respektive medelutsläpp ligga på maximalt 95 gram koldioxid per kilometer, något den ryska biltillverkaren från Togliatti inte tänker de sig i kast med.
LÄS MER: Provkörning av Kalina
Den tyska Lada-importören, som är listad som en oberoende biltillverkare, kommer dock fortsätta sälja modellen Niva (går numera under namnet 4x4) som på grund av kraven blir väldigt mycket dyrare. Importören sägs ha säkrat tusen Niva för den tyska marknaden det närmaste året. Samtliga dessa bilar modifieras för att klara utsläppskraven. I dag förbrukar en Niva, som är Euro 6-certifierad, 0,98 liter per mil och släpper ut 226 gram per kilometer, enligt WLTP-körcykeln.
Tyska instegspriset för Niva ligger i dag på motsvarande 128 200 kronor. Efter modifieringen kommer priset att öka med 68 400 kronor. Nya instegspriset blir då 196 600 kronor, en ökning med drygt 53 procent.
Frågan om de får sålt sina bilar med en sådan prisbild? Under 2018 sålde Lada-importören 2 545 bilar.
Det finns även svaga uppgifter som menar att Ladas tillbakadragande från Europa har med Renault att göra. Den franska biltillverkaren äger både Lada och Dacia som delvis konkurrerar om samma kunder (inte Niva-kunderna utan kunder som tittar på modeller så som Vesta och X-Ray).
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se