Laddbara bilar fortsätter att öka i försäljningen
Oktober månads försäljningsstatistik är summerad och det är som vanligt Volvo i topp. Försäljningen ser ut att spurta mot slutet av året och de laddbara bilarna är de stora vinnarna.
Hittills i år har försäljningen av nya bilar gått trögt. Under perioden januari till oktober har det sålts 277 405 nya bilar, vilket är nio procent färre än motsvarande period i fjol. Men nu ser det ut att ta fart. I oktober nyregistrerades 28,3 procent fler bilar än oktober förra året och Bil Sweden, som presenterar statistiken, tror att det beror på att fordonsskatten höjs vid årsskiftet.
Det ser särskilt bra ut för de laddbara bilarna, det vill säga rena elbilar och laddhybrider. Försäljningen ökade med 31 procent i oktober och hittills i år är den totala uppgången 34 procent. De laddbara bilarna har roffat åt sig en marknadsandel på 11,3 procent hittills i år, vilket är en rejäl ökning från 7,7 procent för samma period förra året.
Mest sålda av de laddbara bilarna, och av klimatbonusbilarna som även innefattar gasbilar, är Volkswagen Passat GTE som har gjort comeback efter ett långt uppehåll. Volkswagen hann sälja 428 exemplar av Passat GTE i oktober. Tätt därefter placerade sig Kia Optima PHEV med 353 bilar och god trea blev Mitsubishi Outlander PHEV med 351 nyregistrerade bilar. Volkswagen tog dessutom hem en till miljöskalp i form av gasdrivna Golf TGI som blev mest registrerad av gasbilarna, med 295 exemplar.
LÄS MER: Test av nya Volkswagen Passat Sportscombi GTE
Topp tio bilmodeller oktober 2019
1. Volvo S/V60 18 032 (förra året 14 082)
2. VW Golf 12 003 (14 370)
3. Volvo S/V90 11 081 (21 220)
4. Volvo XC60 9 529 (11 837)
5. VW Tiguan 8 339 (9 318)
6. Kia Niro 6 855 (4 475)
7. VW Passat 5 816 (12 550)
8. Kia Ceed 5 158 (4 121)
9. Volvo XC40 5 097 (4 973)
10. Skoda Octavia 4 728 (4 508).
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se