Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Här laddas det. Testet av dessa båda bilar hittar du via länk längst ned i artikeln.Här laddas det. Testet av dessa båda bilar hittar du via länk längst ned i artikeln.Här laddas det. Testet av dessa båda bilar hittar du via länk längst ned i artikeln.
Här laddas det. Testet av dessa båda bilar hittar du via länk längst ned i artikeln. Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

Laddbara bilar i majoritet i Sverige 2022

Nu när 2022 har förpassats till historieböckerna är det dags att blicka tillbaka på de svenska nybilsregistreringarna under nämnda år. Kort och gott är att färre bilar registrerades jämfört med 2021 och att elbilarna har tagit stora kliv framåt.

Mobility Sweden har sammanställt fjolårets nybilsregistreringar och det står nu klart att 2022 blev ett svagare år än 2021. Efterdyningarna från coronapandemin (som förvisso fortfarande finns kvar men inte med samma påverkansgrad) gjorde sig i fjol fortsatt påminda och fick sällskap av oroligheter i form av krig i Ukraina som i sin tur har lett till kaos i den globala ekonomin.
Med dessa förutsättningar är det inte konstigt att 2022 inte nådde upp till Mobilty Swedens initiala prognos om 325 000 registrerade bilar under året. Den svenska branschorganisationen fick under fjolåret revidera prognosen några gånger. Senaste budet gav man i början av oktober förra året då prognosen skrevs till 285 000 personbilar.

Denna prognossiffra uppnåddes då statistiken säger att 288 003 nya bilar registrerades i vårt avlånga land under fjolårets tolv månader. Det är 4,3 procent färre än under 2021 då 301 006 nya bilar registrerades.
Trots stor osäkerhet även framöver har Mobility Sweden vågat sig på att prognostisera 2023 – de spår att 290 000 nya bilar ska registreras under året. Sannolikheten för att vi, likt i fjol, får se en eller flera prognosjusteringar är stor.

Laddbart melodin

Av samtliga registrerade bilar under 2022 stod de laddbara för 56,1 procent. För första gången var de i majoritet under ett år. Under 2021 nådde de laddbara bilarna upp till en andel om 45,0 procent.

Det är dock inte laddhybriderna som ska äras i detta upplyft för laddbara bilar, de tappade nämligen med 14,5 procent från 77 853 till 66 591 bilar mellan 2021 och 2022 och därmed gick andelen ned från 25,9 till 23,1 procent.
Det är i stället elbilarna som är ”dragloket” i denna kategori. Elbilarna ökade nämligen med rejäla 65,3 procent från 57 473 till 94 984 bilar. Helt enkelt registrerades det – för första gången – fler elbilar än laddhybrider under ett år.
Elbilarnas andel på marknaden under 2022 uppgick till 33,0 procent, ett rejält uppsving från 19,1 procent året innan.

Trea i Europa

Samtliga europeiska länder har ännu inte sammanställt hela fjolårets nybilsregistreringar, men sett till de tre första kvartalen (januari-september) är Sverige bäst i EU sett till andelen laddbara bilar. Under 2022 års tre första kvartal uppgick andelen i Sverige till 51,5 procent.
Inkluderas även europeiska länder som inte är en del av EU halkar Sverige ned till tredjeplats, knappt slagen av tvåan Island med en andel om 52,0 procent och rejält slagen av Norge (så klart) som under perioden uppnådde en andel laddbart om 87,8 procent.

Bilar som enbart kan tankas var i minoritet under 2022.Bilar som enbart kan tankas var i minoritet under 2022.Bilar som enbart kan tankas var i minoritet under 2022.
Bilar som enbart kan tankas var i minoritet under 2022. Foto: Mattias Rabe / Expressen Lifestyle

Bensin- och dieselbilar

Under förra året registrerades 62 988 bensinbilar, ett rejält tapp om 31,9 procent från 2021 års registreringssiffra som uppgick till 92 482.
Antalet dieselbilar som registrerades i fjol var bara 33 143 stycken, 31,5 procent färre än året innan då de uppgick till 48 363.
För tio år sedan var siffrorna något helt annat. Under 2012 registrerades 186 974 dieselbilar som då stod för en andel 66,9 procent av totala marknaden. 

Sänkta utsläpp från nya bilar

Mobility Sweden har räknat på koldioxidutsläppen från samtliga nya bilar som registrerades under fjolåret och i snittet uppgår till 69,1 gram per kilometer. Siffran är framtagen baserad på bilarnas officiella utsläppssiffror enligt WLTP-körcykeln.
Motsvarande siffra 2021 var 89,2 gram per kilometer. Det betyder att CO2-utsläppen från nya bilar sänkts med 22,5 procent.

Två vinnare under 2022: Volvo XC40 och Volkswagen ID.4.Två vinnare under 2022: Volvo XC40 och Volkswagen ID.4.Två vinnare under 2022: Volvo XC40 och Volkswagen ID.4.
Två vinnare under 2022: Volvo XC40 och Volkswagen ID.4. Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

Volvo-modell i topp

Som så många gånger förr är det en modell från Volvo som kan titulera sig Sveriges mest registrerade. Under 2022 var det XC40 som lade beslag på titeln med ganska god marginal till tvåan XC60 som storleksmässigt är XC40:s storebror men i detta fall lillebror. XC60 hade i sin tur god marginal ned till trean Kia Niro som med en hårsmån höll undan för fyran Volkswagen ID.4 som i stället kan titulera sig Sveriges mest registrerade elbil under 2022.

Topp 30

Nedan följer de 30 mest registrerade bilmodellerna i Sverige under 2022.

 

1. Volvo XC40, 14252

2. Volvo XC60, 12009

3. Kia Niro, 8909

4. Volkswagen ID.4, 8874

5. Volvo S60/V60, 8545

6. Kia Ceed, 8056

7. Tesla Model Y, 6550

8. Toyota RAV4, 6317

9. Kia Sportage, 5032

10. Volvo S90/V90, 4851

11. Toyota Corolla, 4746

12. Volkswagen T-Roc, 4640

13. Polestar 2, 4465

14. Skoda Enyaq, 4357

15. Ford Kuga, 4274

16. Kia EV6, 3970

17. Toyota Yaris, 3946

18. Nissan Leaf, 3850

19. Volkswagen Passat, 3557

20. Volkswagen Golf, 3546

21. Volkswagen Tiguan, 3532

22. Volvo C40, 3339

23. BMW 3-serie, 2950

24. Mg ZS EV, 2903

25. Toyota C-HR, 2883

26. Toyota Yaris Cross, 2725

27. BMW 5-serie, 2678

28. Audi A6, 2476

29. Volvo XC90, 2450

30. MG Marvel R, 2356