Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Laddbara bilar klart större än bensin- och dieselbilar

När november månads nybilsregistreringar summeras står det klart att de laddbara bilarna, det vill säga elbilar och laddhybrider, utgör en klart större andel än bensinbilarna. Dieselbilarna ligger långt bakom.

Nybilsregistreringarna i Sverige i år, liksom i stora delar av världen, kan inte jämföras med fjolåret i och med coronapandemin. Förra månaden, i november, registrerades 26 571 nya bilar i vårt land, 12,9 procent färre än under november månad i fjol. Dock är det inte lika dystra siffror som tidigare i år, framför allt under andra kvartalet då landet var delvis lamslaget.

Medan bilar som drivs med bensin, diesel, gas, E85 minskade både andelsmässigt och i antal ökade de elektrifierade bilarna – elbilar, laddhybrider och hybrider (det vill säga elektrifierade bilar som inte kan laddas via kabel). I november i fjol hade bensinbilarna en andel av den svenska marknaden på 44,7 procent, under årets novembermånad uppgick andelen till 31,4 procent. Så lågt har bensinbilarna tidigare inte legat. Dieselbilarnas andel uppgick till 16,2 procent, en kraftig minskning jämfört med för ett år sedan då andelen var 30,9 procent.
I stället är det alltså de elektrifierade bilarna som har tagit marknadsandelar och då främst elbilarna och laddhybriderna som tillsammans utgjorde 38,7 procent av marknaden. I fjol stod elbilarna och laddhybriderna för 14 procent av nybilsregistreringarna. Var för sig stod elbilarna för 10,2 procent (3,4 i fjol) och laddhybriderna för 28,5 procent (10,6). Lägger vi till de via kabel icke laddbara hybriderna uppgick de elektrifierade bilarna till 51,5 procent av hela marknaden i november. Hybriderna för sig stod för 12,8 procent, upp från fjolårets 8,1 procent.

TEST: Familjevänliga laddhybrider 

Det ska tilläggas att de laddbara bilarna hade störst marknadsandel även under september och oktober i år, dock inte med lika stor marginal till bensinbilarna som under november månad. De två föregående månaderna var det nästan dött lopp mellan bensinbilarna och de laddbara bilarna.

– Hittills i år har 77 000 laddbara bilar registrerats vilket är en ökning med 116 procent. Detta innebär att laddbara bilar nu är populärare än både bensin- och dieselbilar. Det är glädjande, men samtidigt riskerar regeringens och samarbetspartiernas olika styrmedelsförslag att bromsa upp den positiva utvecklingen under nästa år, säger Jessica Alenius, vice vd på Bil Sweden.

TEST: Sex intressanta elbilar 

Hittills i år har laddhybriderna ökat med 158 procent medan elbilarna ökat med 52 procent. Under januari till och med november var andelen laddbara bilar 29,9 procent, en rejäl ökning från de 11,5 procent som registrerades under motsvarande period 2019.

Topp 5 november 2020

Laddbara bilar

1. Volvo XC60 Recharge (laddhybrid), 791

2. Volkswagen ID.3 (elbil), 773

3. Volvo S60/V60 Recharge (laddhybrid), 714

4. Volkswagen Passat GTE (laddhybrid), 696

5. Volvo XC40 Recharge (laddhybrid), 412

 

Elbilar

1. Volkswagen ID.3, 773

2. Nissan Leaf, 230

3. Polestar 2, 165

4. Kia e-Niro, 160

5. Renault Zoe, 142

 

Laddhybrider

1. Volvo XC60 Recharge (laddhybrid), 791

2. Volvo S60/V60 Recharge (laddhybrid), 714

3. Volkswagen Passat GTE (laddhybrid), 696

4. Volvo XC40 Recharge (laddhybrid), 412

5. Toyota RAV4 Plug-In Hybrid (laddhybrid), 345

 

Oavsett drivmedel

1. Volvo XC40, 1 368

2. Volvo XC60, 1 340

3. Volvo S60/V60, 1 335

4. Volkswagen Passat, 1 216

5. Toyota RAV4, 883

 

Volkswagens elbil ID.3 var väldigt nära att ta sig in på totala topp 5-listan, men 773 registrerade exemplar räckte ”bara” till en sjätteplats.