Laddhybrider rasar i Norge
I januari föll försäljningen av laddhybrider i Norge med 83 procent. Renodlade elbilar ökar starkt och har nu 84 procent av marknaden. Är detta framtiden i Sverige?
Personbilsförsäljningen i Norge är intressant att följa eftersom det är det land som har kommit längst med elektrifieringen. I januari ökade renodlade elbilar med 22 procent och nådde den högsta marknadsandelen någonsin i Norge, 83,7 procent. Försäljningen av laddhybrider rasade totalt, bara 538 laddhybrider registrerades vilket innebar en nedgång med 81,3 procent jämfört med januari 2021. Marknadsandelen för laddhybrider är 6,8 procent.
LÄS OCKSÅ: Skärpt malus-skatt i Sverige i sommar
Orsaken till raset är att man har minskat skattesubventionen drastiskt för laddhybrider. Elbilar är däremot fortsatt subventionerade som tidigare. Norska regeringen har ett uttalat mål att alla nya personbilar och lätta transportbilar ska vara nollutsläppsbilar, och man menar att det största hindret för att nå målet är laddhybriderna.
I Sverige säljer laddhybrider ungefär lika bra som elbilar. Frågan är hur det kommer att gå om regeringen, som väntat, kommer att minska eller ta bort miljöbonusen för laddhybrider 2023. Utvecklingen av bensin- och dieselpriset lär också påverka. Med literpriser på runt 20 kronor är vinsten med eldrift över tio kronor per mil för dem som laddar elbilsbatterierna hemma.
https://datawrapper.dwcdn.net/lcosz/3/
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se