Lamborghinis chef i Europa, Francesco Cresci, är i Stockholm för att visa nya Huracán Tecnica och för att öppna ett nytt showroom. Foto: Jan-Erik Berggren / Teknikens Värld

Lamborghini storsatsar i Stockholm – ny affär och bil

När Lamborghini med hjälp av Semler Group öppnar ny butik i Stockholm slår de på största trumman. Europachefen Francesco Cresci är på plats och har öppnat orderböckerna för nya Huracán Tecnica.

Vi träffar Cresci och pratar framtid, ljud och varför Lamborghini inte är VW-gruppens val för Formel 1.

Under intervju med en kvartett svenska bilreportrar ler Francesco Cresci en gång, han skrattar till och han ruskar på huvudet och säger ”no, no” med eftertryck. Det syns och hörs när det kommer en Lamborghini och nu ska det synas och höras att det italienska supersportbilsmärket kommer till Stockholm.

Cresci kan se fram emot 20 år av ständiga försäljningsökningar för märket vars modeller Aventador, Huracán och Urus håller den 160 000 kvadratmeter stora fabriken i Bologna sysselsatt. Sedan VW-koncernen tog in Lamborghini i den tyska värmen finns resurser att utveckla nya modeller och samtidigt hålla liv i traditionen. Nästa år fyller Lamborghini 60 år och grundaren Ferrucio Lamborghinis målsättning att bygga ”den perfekta bilen” finns kvar.

Foto: Jan-Erik Berggren / Teknikens Värld

Lamborghini ska fira 60 år med att inleda en elektrifiering. Till att börja med får Aventador en hybriddrivlina – skrattet från Cresci kommer när jag frågar om han vill avslöja ifall det blir en mildhybrid eller laddhybrid – och redan 2025 ska hela modellprogrammet elektrifierats. Lamborghini utreder som bäst om det framåt 2030 kan vara aktuellt med en elbil. Men det kan, enligt Cresci, också bli så att bensinmotorn överlever fast körs på fossilfria bränslen. 

– Tekniken för elbilar håller inte måttet för oss, inte än. Men kanske gör det det senare och det är det vi utreder. säger Cresci.

Lamborghini är en av få biltillverkare som fortfarande bygger V10- och V12-motorer och som vågar prata om att bilar ska låta. 

Francesco Cresci skakar uppgivet på huvudet, tittar ner i golvet och säger med eftertryck ”no, no” när en kollega frågar om Lamborghini använder högtalare i bilen för att förstärka motorljudet. Några konkurrenter gör så för att klara lagkraven på buller men samtidigt ge föraren intryck av att köra en bil med en skönsjungande motor.

– Vi är ett genuint företag, något sådan skulle vi aldrig kunna göra.

Foto: Jan-Erik Berggren / Teknikens Värld

Trots samarbetet med Volkswagen har Lamborghini tillåtits att utveckla ett eget röstyrningssystem tillsammans med Amazons Alexa. Nya Huracán Tecnica har en rejäl pekskärm i mittkonsolen och precis som andra tillverkare pratar Lamborghini om den uppkopplade bilen som förenklar och förbättrar bilägandet. Men en sak som Cresci inte nämner, och där Lamborghini skiljer sig från andra, är bilförsäljning via internet. Det går inte ens att köpa en Lamborgini med ett klick, även om du skulle vilja.

– Mötet med vår personal är en viktig del av upplevelsen. Att köpa en Lamborghini är för många att realisera en dröm, det går inte att göra via internet, säger Cresci.

– Våra återförsäljare är en viktig del av vår försäljning och det handlar också om hur vi hanterar service och hela mötet med kunden.

Förra veckan avslöjade VW-chefen Herbert Deiss planerna på att Audi och Porsche ska ta sig in i Formel 1. Trots att Lamborghini gärna pratar om sitt motorsportarv och till och med har en egen serie, Lamborghini Super Trofeo, är de alltså inte aktuella. Jag frågar Cresci om det var så att Lamborghini ville men tackade nej vilket resulterar i leendet.

– Motorsport är viktigt för oss men vi vill satsa på något som ligger närmare kunden, svarar Cresci som i dag säljer tre dedikerade racerbilsmodeller, Huracán Super Trofeo, Huracán GT3 och Essenzia SC V12.

Bara i Sverige och Danmark har Semler Groiup sålt 17 stycken Super Trofeo bilar vilket bidragit till en vinstmarginal totalt för Lamborghini på drygt 20 procent. Med en sån marginal har också Lamborghini drabbats lindrigt att komponentbristen. VW:s chefer säljer hellre en dyr Lamborghini än 20 billiga Skoda Fabia.

Lamborghini ska fortsätta med sina tre modeller och först framåt 2030 kan elbilen bli den fjärde. Anläggningen i Järfälla utanför Stockholm blir den andre i Sverige efter Malmö och här finns förutom ett nytt showroom även racinginspirerade serviceboxar och en hel våning för rekonditionering, event och speciella bilar. Vid invigningen finns en av Sveriges största privata samlingar av Lamborghini-bilar utställd där juvelen är en Miura SV som värderats till minst 35 miljoner kronor.

På nedervåningen avtäcks nya Huracán Tecnica och tar plats bredvid en Aventador och en Urus. Det har redan sålts 11 Huracán Tecnica i Sverige men det var före lokalen i Järfälla öppnade. Bara under invigningen väntas Lamborghini sälja ytterligare ett tiotal av den nya modellen som väntas får ett svenskt pris på cirka 2,5 miljoner kronor.