Foto: Aldo Ferrero / Lancia

Lancia ska bli som Mercedes

Lancia ska åter bli ett märke att räkna med, och det delvis genom en satsning på eldrift. Det italienska märkets chef Luca Napolitano förklarar nu att man har Mercedes som målbild.

Lancia, det anrika italienska märket som för en tynande tillvaro, ska återlanseras och siktet är inställt på lönsamhet snarare än volym. Det berättar Lancias märkeschefen Luca Napolitano i samtal med Automotive News. Napolitano har presenterat en tioårsplan för Stellantis-chefen Carlos Tavares och den baseras i stora drag på tre modeller: Nya Ypsilon som kommer 2024, en kompakt, eldriven crossover som kommer 2026 samt en eldriven småbil som lanseras 2028.

– Vi måste jobba och vi måste ha riktmärke, vilket för oss är Mercedes. Jag menar inte att vi ska konkurrera med Mercedes, det vore naivt. Men de är ett bra exempel på vad vi siktar mot. Volym är viktigt, men vårt mål handlar främst om lönsamhet, säger Luca Napolitano.

Lancia finns i dag endast på den italienska marknaden, och säljer endast en modell – småbilen Ypsilon. Men Lancia ingår numera i den 14 varumärken starka Stellantis-koncernen som har gett sina märken tio år att visa sina värden och att de förtjänar fortsatt levnad.

LÄS OCKSÅ: Stellantis avslöjar elframtiden för premiummärkena Alfa Romeo, DS Automobiles och Lancia 

Medan Alfa Romeo och DS siktar på att ha fortsatt närvaro internationellt ska Lancia fokusera på Europa, i första hand Tyskland och Frankrike utöver hemmamarknaden Italien. I nästa steg tar man sikte på Spanien, Belgien, Österrike och de nordiska länderna. Enligt Luca Napolitano ska Lancia vara det märke inom Stellantis som bygger sina bilar med högst grad av återvunna material, men någon nysatsning på motorsport blir det inte.

– Vår aggressiva elektrifieringssatsning och fokus på segment som är stora i Europa kommer att hjälpa oss, säger Luca Napolitano till Automotive News.