Logotypbråk mellan Polestar och Citroën löst
Bråket om Polestars logotyp, som ansetts för lik Citroëns, i Frankrike är nu till ända. Men hur ärendet har löst är oklart.
Polestar ser ut att kunna börja sälja bilar i Frankrike. Detta då den tvist mellan Volvos elbilsdivision och bilkoncernen Stellantis nu är löst, enligt den franska tidningen Le Monde.
Tvisten började 2020 när Polestar skulle introduceras på den franska marknaden. Stellantis hävdade att Polestars logotyp var allt för lik Citroëns, som har hängt med sedan 1919. Även Citroëns systermärkes DS logotyp påstods den var för lik – ett märke som dessutom ansågs spela i samma liga som Polestar: premiumklassen.
Polestar dömdes till 150 000 euro (cirka 1,5 miljoner kronor) i böter. Inte för kopiering utan för att förväxlandet av logotyper hade skadat Citroëns varumärke. Polestar fick inte heller använda sig av logotypen i Frankrike.
– Klagomålen har dragits tillbaka. Ärendet är avslutat, har nu en talesperson för Citroën berättat för Le Monde. Några detaljer hur konflikten är löst framgår emellertid inte. Även en representant för Polestar ska ha bekräftat överenskommelsen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se