Lynk & Co 01 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Lynk & Co blöder i Europa – miljardförlust

Geely-ägda Lynk & Co valde en egen väg när de lanserade sitt märke i Europa. Det var hög tid att förnya sättet att erbjuda bilar till kunderna tyckte Alain Visser, vd hos Lynk & Co. Trots att affärerna har gått bra visar resultatet för de två senaste åren dystra siffror. Till råga på allt har bolaget även hamnat hos Kronofogden nästan 70 gånger.

För den som vill så kan man även köpa bilen rakt av, men den finns inte hos någon handlare utan det sker via Lynk & Co och deras app eller hemsida vilket inte är helt ovanligt dessa dagar. Lynk & Co 01 säljs från 460 000 kronor eller så kan du välja att hyra den vilket i dag kostar 6 000 kronor per månad. I somras höjde Lynk & Co månadskostnaden med tio procent, tidigare kostade det 5 500 kronor per månad.

De två senaste åren har företaget haft bra fart på omsättningen men har gått med förlust med över en miljard sammanlagt under åren 2020-2021. Men det är helt enligt plan enligt Mathias Holst som är finanschef på Lynk & Co. Även i år räknar man med att visa upp negativa siffror men Geely Auto har lovat att skjuta till pengar om det kniper.

– Kina drar det tunga lasset i dag, men Europa är på stark tillväxt. Vi hoppas på nollresultat inom ett år, säger Mathias Holst.

På hemmamarknaden i Kina är däremot Lynk & Co etablerade sedan 2017, och där säljs bilarna direkt till kund. Lynk & Co har i Sverige ungefär 14 000 medlemmar i sin klubb, vår reporter Mikael Stjerna har provat på hur det är att vara medlem.

1 AV 5
Lynk & Co 01.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 AV 5
Lynk & Co 01.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 AV 5
Lynk & Co 01.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 AV 5
Lynk & Cos app för bildelning.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
5 AV 5
Lynk & Cos app för bildelning.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Lynk & Co har växt snabbt på kort tid och det har uppstått en del växtvärk under resans gång. Det har varit bekymmer att komma i kontakt med deras support, vare sig det gäller mejl eller telefon. Det har även krånglat med bildelningen som kunderna själva ska kunna erbjuda. Mikael Stjerna har också upplevt dessa problem under den månad som han hyrde bilen.

Det här med att prenumerera på bil är inget unikt längre, det har blivit lite av en trend och utbudet av aktörer som erbjuder detta växer.