Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Lynk & Co lejer ut begagnathandeln

Lynk-bilar börjar nu komma ut på begagnatmarknaden, men någon begagnathall av den gamla skolan hittar du inte den vanliga vägen.

Lynk & Co vill inte vara som andra bilmärken. Det Volvo-besläktade kinesiska märket, som lanserades i Sverige för lite mer än ett år sedan, vill inte sälja bilar. I stället hyr man en bil av dom, gärna via webben.

– Vi ser oss inte som ett bilmärke. Vi råkar ha en bil, men den är bara ett verktyg för att erbjuda mobilitet, har vd Alain Visser förklarat för oss på Teknikens Värld i en intervju.

Nu börjar modellen Lynk & Co 01 ploppa upp på begagnatmarknaden. Men någon begagnathall går inte att finna hos Lynk & Co själva, de har i stället lämnat över ansvaret till företaget Carla, som bedriver begagnathandel av elektrifierade bilar på webben.

Inte som andra, hos Lynk & Co kan du bli medlem. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

– Vi ser mycket fram emot att arbeta tillsammans med Carla, som delar vår vision om en mer hållbar framtid. Deras höga kundnöjdhet i kombination med transparens i sättet de arbetar skapar förutsättningar för ett långsiktigt och framgångsrikt samarbete”, säger Lasse Grundström Chief Operating Officer på Lynk & Co International.

– Att Lynk & Co väljer att samarbeta med oss på Carla är ännu ett styrkebesked för vå affärsmodell. Deras laddhybrider passar utmärkt in i vårt utbud. Bilarna är endast ett å gamla när vi får tillgång till dem, med andra ord är de så gott som nya”, säger Patrik Illerstig, vd på Carla.

När vi på Teknikens Värld kollar utbudet finns det 28 stycken exemplar av laddhybriden Lynk & Co 01 på sajten. Märkesmässigt placerar man sig därmed tvåa efter Tesla (41 fordon) och före trean Hyundai (18 fordon).