Många besvikna på Musk efter Battery Day
Teslas vd Elon Musk hade byggt upp förväntningarna inför hans stora "Battery Day". Men beskeden från Musk var inte de väntade och aktien föll. "Inget av det Musk pratade om är givet eller något vi vet ska hända", säger analytikern Craig Irwin på Roth Capital Partners till branschtidningen Automotive News.
Betydligt billigare elbilar och en ny billigare batteridesign. Men först om tre år. Det var vad Teslas vd Elon Musk berättade från scenen under sin mycket upphausade "Battery Day".
Enligt Musk kommer Tesla att bygga en elbil som kan köra sig själv till ett pris till kund på 25 000 dollar. Men Musk erkände också att det i dag inte finns en färdig batteridesign och att den här billiga elbilen kan presenteras först om tre år, som tidigast.
Investerare och finansinstitut hade väntat sig två besked från Musk.
Ett batteri med en livslängd på tio år eller mer, det som Musk tidigare refererat till som "million mile battery".
En tydlig bild av hur mycket billigare framtidens elbilsbatterier ska bli och ett pris i dollar per kWh och en idé om när elbilen blir billigare att bygga och sälja en motsvarande bensinbil.
Men Musk kunde inte leverera ett besked på någon av de här punkterna. Därmed föll också värdet på Teslas aktie och många blev besvikna.
Att Musk pratade om en elbil för 25 000 dollar inom tre år var inte tillräckligt tydligt för investerarna. Teslas aktie föll 5,6 procent efter de uteblivna beskeden och ytterligare 6,9 procent under senare delen av handeln.
Elon Musk berättade om framtidens batterier som ska vara mer kraftfulla, erbjuda längre räckvidd och vara hälften så dyra att bygga jämfört med dagens design. Men när orden inte kunde beskrivas i reella tal och datum kunde inte investerarna ta dem på allvar.
Musks nya battericeller påstås erbjuda 16 procent längre räckvidd och produktionen av dessa batterier är tre år bort.
Enligt Elon Musk har Tesla målsättningen att bygga cirka 20 miljoner elbilar per år vilket skulle vara en fjärdedel av världens totala försäljning.
Precis som flera andra batteritillverkare vill Tesla börja återvinna elbilsbatterier vid sin anläggning i Nevada och den nya typen av batterier, med mindre kobolt, ska byggas i en ny anläggning i Fremont. Musk vill också snabbt bygga ut sin produktion av batterier och kommer att försöka automatisera processen ytterligare för att sänka kostnaden per kWh.
Elon Musk presenterade sina planer inför cirka 270 000 tittare och framför cirka 240 aktieägare som fick se eventet sittandes i varsin Tesla Model 3 på företagets egen parkering.
https://youtu.be/l6T9xIeZTdsTeslas batteripaket kostar i dag cirka 156 dollar per kWh men först när priset kan pressas till under 100 dollar väntas elbilen bli jämförbar med en bensinbil i pris.
Tesla bygger i dag elbilsbatterier tillsammans med Panasonic och har avtal med tillverkarna LG Chem och CATL. Musk har också erbjudit andra biltillverkare att köpa Teslas drivlina, inklusive batterier.
Vid presentationen visade Elon Musk en ny version av Model S kallad Plaid. Plaid har en räckvidd på drygt 80 mil och en toppfart på 320 km/tim. Försäljningen av Plaid ska starta nästa år och på Teslas svenska hemsida är priset 1 509 080 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se