Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Rimac

Mate Rimac om Bugatti: ”Jag kanske gör något helt galet”

Tidigare i år gick Rimac och Porsche ihop för att köpa klassiska Bugatti. Nu avslöjar företagets nya vd, 33-årige Mate Rimac, att han ”inte kommer spela säkert” utan i stället planerar att tillverka Bugattis som världen inte sett förut.

I juli stod det klart att, efter en tids spekulationer, Porsche och Rimac tillsammans förvärvar Bugatti. Ägarstrukturen kommer se ut enligt följande: Rimac äger 55 procent och Porsche 45 procent samtidigt som Porsche äger 24 procent i Rimac sedan tidigare. Ny vd för Bugatti blir Mate Rimac, 33, grundare till företaget som bär hans efternamn.

– Om någon sagt till mig för två år sedan att jag skulle bli vd för Bugatti skulle jag sagt att du är fullständigt tokig, säger Mate Rimac till Motortrend.com.

Inte så konstigt kanske då han blir den yngsta personen någonsin att leda ett företag som tidigare varit del av Volkswagen-gruppen. Trots det tänker den unga kroaten ta en del risker.

– Insatserna är större, men jag är ingen som spelar säkert. Aldrig. Inte ens nära. Så om det uppstår lite friktion mellan våra aktieägare och mer erfarna personer i företaget så får det bli så, säger han till Reuters.

Mate Rimac oroar sig inte för vad andra tänker Foto: Rimac

Härnäst för det egna märket väntar den sedan länge framemotsedda supersportbilen Nevera medan det för Bugattis del är en efterföljare till Chiron som står på tur. Bugatti – som nyligen gjorde verklighet av konceptbilen Bolide – ska i framtiden använda sig av Rimacs högpresterande elektriska drivlinor vid tillverkning av nya bilar.

Två nya modeller väntas se dagens ljus innan 2030: en laddhybrid och en helelektrisk modell. Det står även klart att Bugatti inte längre enbart kommer bestå av tvåsitsiga supersportbilar. Den nya vd:n avser att bredda utbudet med fler modeller, annorlunda styling och elektriska drivlinor.

– Jag kanske gör något fullkomligt galet. Med detta märke kan du göra så mycket. Kanske en suv eller en längre coupé eller någonting helt sjukt som ingen tänkt på, säger Mate Rimac till Motortrend.

Rimac har (tillsammans med Porsche) stora planer för Bugatti Foto: Kristijan Komarica / Rimac

Det kroatiska företaget tillverkar i dag, via dotterbolaget Rimac Technologies, batterisystem, drivlinor, elbilskomponenter och autonoma körsystem till andra biltillverkare som Porsche, Hyundai, Aston Martin, Mercedes, Ferrari och Pininfarina. Mate Rimac planerar att spendera hälften av sin tid hos Rimac Technologies och den andra hälften hos Bugatti.

– Vi har visat vad vi kan göra med vår bil och att vi kan sälja till andra. Jag var 20 år när jag startade i ett garage i Kroatien. Jag visste inte alls vad jag gjorde men i dag känner jag att börjar bli en del av den här industrin, säger han.