Mazda och Toyota tänker dela drivlineteknik med varandra
Sedan tidigare har Mazda och Toyota samarbeten av olika slag. Nu tittar de på möjligheterna att dela drivlinor sinsemellan. Bränslecellsteknik åt ena hållet, snål bensin- och dieselteknik åt andra.
Toyota har kommit långt i utvecklingen av vätgasdrivna bränslecellsbilar (Mirai) och hybridbilar. Mazda har sedan 1990-talet provat på bränslecellstekniken men ligger för tillfället lågt med den. Toyota å andra sidan har inte lika långt framme som Mazda vad gäller snåla bensin- och dieselmotorer.
De båda japanska biltillverkarna har alltså valt olika spår när det kommer till att tillmötesgå de allt hårdare utsläppskrav som instiftas runt om i världen. Men det kostar att ligga i framkant teknikmässigt.
Därför ser de båda tillverkarna chansen till fördjupat samarbete (de har redan samarbete inom bland annat produktion) som ska leda till lägre utvecklingskostnader för den enskilda. Enligt Reuters, som citerar anonyma källor som inte tillåts att offentliggöra uppgifterna, rör det sig om att Toyota delar med sig av bränslecellsteknik och laddhybridteknik till Mazda, medan det åt andra hållet rör sig om Mazdas inarbetade Skyactiv-koncept med bränsleeffektiva bensin- och dieselmotorer.
Varken Mazda eller Toyota vill bekräfta uppgifterna officiellt, men enligt japansk media kommer de båda parterna att nå en överenskommelse inom kort.
Toyota, som kanske är den biltillverkare som hyser störst tilltro till bränslecellsbilar, meddelade nyligen att man släpper tusentals bränslecellspatent fria för att sätta fart på utvecklingen och på konkurrenterna.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se