McLaren planerar sälja sitt högkvarter i Woking
2020 kommer gå till historien som året då saker ställdes på sin spets för många företag, inte minst för McLaren som i det stora hela är en liten biltillverkare jämfört med de stora drakarna.
Pandemin har slagit hårt mot ekonomin för många. För McLaren har problemen dessvärre inte lättat, trots hjälp med ett stort stödlån på ungefär 1,7 miljarder kronor från National Bank of Bahrain tidigare i sommar.
Vi har skrivit om att McLaren var på obestånd under sommaren men att de lyckades hitta en lösning genom ett stödlån via National Bank of Bahrain, som i sin tur till 44 procent ägs av Mumtalakat Holding Company som också äger 56 procent av McLaren.
Det var dock en kortsiktig lösning och nu tittar McLaren på en annan, att sälja sina faciliteter i Woking i England till någon intressent som också behöver förbinda sig till att hyra ut lokalerna till McLaren så att de kan fortsätta sin verksamhet precis som tidigare. McLaren räknar med att förhoppningsvis kunna dra in ungefär 200 miljoner pund vilket motsvarar ungefär 2,2 miljarder svenska kronor.
Den speciella anläggningen som öppnades 2003 innefattar själva företagsdelen likväl som designavdelningen och fabriken där alla bilar byggs. Planer har funnits på att bygga en ny byggnad med en egen vindtunnel bland annat, men det lär få vänta som det ser ut i dagsläget. I maj månad i år behövde de göra sig av med 1 200 av sina 4 000 anställda på grund av pandemin.
Det har även ryktats om att McLaren har varit villiga att sälja andelar i deras F1-team men sen har det inte talats så mycket mer om det, så det kan mycket väl ha varit just bara flyktiga rykten.
Motorsport.com har pratat med Andreas Seidl, teamchef för McLarens F1-team, och fått till svar att oavsett vad som händer med försäljningen av McLarens anläggning i Woking så ska det inte påverka F1-teamet på något vis.
Det återstår att se hur det går för McLaren, men vi hoppas att de kan finna en lösning på sina ekonomiska problem så vi kan få ta del av deras gatbilar och även kunna följa teamet på racerbanorna runtom i världen i kungaklassen Formel 1.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se