Foto: Mercedes-Benz AG

Mercedes inviger batterifabrik i USA

Den tyska biltillverkaren stärker sina EV-planer genom ny monteringsanläggning för batterier till elbilar. Produktionen startar nu.

Alabama i USA har länge varit en kärnpunkt på den amerikanska marknaden för Mercedes. I och med lanseringen av första generationen ML 1997 rullade produktionen i gång vid deras då nybyggda fabrik i Tuscaloosa. Sedan dess har runt fyra miljoner fordon rullat av det amerikanska tillverkningsbandet. 

Foto: Mercedes-Benz AG

Men det har varit fossildrivna fordon, nu väntar den eldrivna framtiden. Mercedes har ofta fått kritik för att närma sig just den eldrivna framtiden för sakta och sett i ljuset av hur såväl Tesla som exempelvis de koreanska tillverkarna står rustade är det bara att hålla med. Men det är tydligt att Mercedes skruvar upp hastigheten i sin omställning.

Igår tisdag 15 mars började Mercedes producera i sin nya batterimonteringsfabrik i Bibb County, Alabama. Här monteras battericellerna samman till färdiga batteripaket, som i första läget ska användas till kommande EQE SUV- och EQS SUV-modeller. Den sistnämnda blir först ut – världspremiären är planerad till den 19 april i år.

Foto: Mercedes-Benz AG

– Öppnandet av vår nya batterifabrik i Alabama är en viktig milstolpe på vår väg att bli helelektriska. Med vårt omfattande tillvägagångssätt, inklusive en lokal cellförsörjnings- och återvinningsstrategi, understryker vi vikten av USA, där Mercedes-Benz har varit framgångsrikt i årtionden. Vi är stolta över att skapa nya, framtidssäkra jobb för att bygga rent eldrivna suvar ”Made in the USA” på en fabrik som är en så etablerad del av vår produktionsfamilj sedan 25 år tillbaka, säger Ola Källenius, styrelseordförande för Mercedes-Benz Group AG.

Foto: Mercedes-Benz AG

Samtidigt meddelade Mercedes att asiatiska batteritillverkaren Envision AESC (till 80 procent ägt av kinesiska Envision Group, 20 procent av japanska Nissan) planerar att bygga en fabrik för produktion av själva battericellerna i USA (rykten säger i Alabama). Planen är att fabriken ska vara i gång och kunna leverera till Mercedes från mitten av decenniet, vilket i stort sett motsvarar den tid det tog att gå från ax till limpa med den nya monteringsanläggningen i Bibb County. Runt 3,5 år från spadtag tills det att produktionen startade. 

Den stora och långsiktiga planen är att Mercedes, genom sina samarbetspartners, ska trygga leveransen av batterikapacitet motsvarande 200 GWh från åtta olika produktionsanläggningar världen runt. Den där batterikapaciteten motsvarar två miljoner 100 kWh batterier, vilket i sin tur knappt motsvarar de drygt två miljoner personbilar som Mercedes tillverkade 2021. Den tyska tillverkaren siktar mot att vara helt elektriska till 2030 – där marknaderna tillåter, som Mercedes tillägger.